Službeni glasnik BiH, broj 65/18

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine, na osnovu člana 25. stav (1) tačka e), člana 42. stav (2), a u vezi sa članom 26. Zakon o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) i članom 58. stav (4) Zakona o upravnom postupku Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 29/02, 12/04, 88/07, 93/09, 41/13 i 53/16), rješavajući po Zahtjevu za pokretanje postupka privrednog subjekta Zdravstvena ustanova Poliklinički centar "SANASA", ul. Grbavička 74, 71 000 Sarajevo, zaprimljenog dana 17.05.2018. godine, pod brojem UP-03-26-2-012-1/18, na 32. (tridesetdrugoj) sjednici održanoj dana 26.07.2018. godine, donijelo je


ZAKLJUČAK








1. Odbacuje se Zahtjev za pokretanje postupka privrednog subjekta Zdravstvena ustanova Poliklinički centar "SANASA", radi utvrđivanja zabranjenog konkurencijskog djelovanja u smislu člana 4. stav (1) tačka b) Zakona o konkurenciji, zbog stvarne nenadležnosti.

2. Ovaj Zaključak će biti objavljen u "Službenom glasniku BiH", službenim glasilima entiteta i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.

Obrazloženje


Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Konkurencijsko vijeće) je dana 17.05.2018. godine, pod brojem: UP-03-26-2-012-1/18, zaprimilo Zahtjev za pokretanje postupka (u daljem tekstu: Zahtjev) privrednog subjekta Zdravstvena ustanova Poliklinički centar "SANASA", ul. Grbavička 74, 71 000 Sarajevo, koju zastupa Edin H. Hrnjić, advokat iz Žepča, 1. ulica bb, 72 230 Žepče (u daljem tekstu: Podnosilac zahtjeva ili SANASA) protiv Skupštine Kantona Sarajevo, ul. Reisa Džemaludina Čauševića 1, 71 000 Sarajevo (u daljem tekstu: Skupština), radi utvrđivanja postojanja zabranjenog sporazuma iz člana 4. stav (1) tačka b) Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) (u daljem tekstu: Zakon).

Konkurencijsko vijeće je na osnovu člana 28. stav (3) Zakona dana 04.07.2018. godine izdalo Potvrdu o prijemu kompletnog i urednog Zahtjeva, broj UP-03-26-2-012-3/18.

Podnosilac zahtjeva traži pokretanje postupka, jer smatra da Skupština članom 126. stav (1) Zakona o srednjem obrazovanju ("Službene novine Kantona Sarajevo", broj 23/17) (u daljem tekstu: Zakon o srednjem obrazovanju) i članom 83. stav (1) Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju ("Službene novine Kantona Sarajevo", broj 23/17) (u daljem tekstu: Zakon o osnovnom odgoju i obrazovanju) sprječava, ograničava i narušava tržišnu konkurenciju na tržištu pružanja zdravstvenih usluga (sistematskih pregleda) na području Kantona Sarajevo.

U Zahtjevu za pokretanje postupka Podnosilac zahtjeva, navodi sljedeće:

- Zdravstvene ustanove Poliklinički Centar "SANASA" broj 1/99 od 13.03.1999. godine, upisana u registar pravnih lica u Općinskom sudu u Sarajevu, pod MBS: 65-05-0031-14 (stari broj upisa: 2-19);

- Osnovne registrirane djelatnosti privrednog subjekta SANASA su djelatnost opće medicine, djelatnost specijalističke medicinske prakse i djelatost stomatološke prakse;

- Podnosilac Zahtjeva je u okviru registrirane djelatnosti dugi niz godina obavljao obavezne sistematske preglede zaposlenika u obrazovnim ustanovama;

- Skupština je na sjednici održanoj dana 09.05.2017. godine, usvojila pomenute odredbe Zakona o srednjem obrazovanju i Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju kojima se sprječava dalje obavljanje sistematskih ljekarskih pregleda u privatnim zdravstvenim ustanovama;

- Član 126. stav (1) Zakona o srednjem obrazovanju propisuje da: "Svaki radnik srednje škole, prije početka školske godine, obavezan je obaviti sistematski ljekarski pregled u ustanovi kao javnoj ustanovi i uvjerenje o ljekarskom pregledu dostaviti u srednju školu kod koje se nalazi njegov personalni dosije. Sadržaj sistematskog ljekarskog pregleda propisuje ministar, uz pribavljanje mišljenja Ministarstva zdravstva Kantona";

- Član 83. stav (1) Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju propisuje da: "Svaki radnik škole, prije početka školske godine u organizaciji škole, obavezan je obaviti sistematski ljekarski pregled u javnoj zdravstvenoj ustanovi i uvjerenje o sistematskom pregledu dostaviti u školu";

- Slijedom navedenog, ministar Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo je dana 31.07.2017. godine donio Uputstvo o sadržaju ljekarskog pregleda za radnike predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola u Kantonu Sarajevo (u daljem tekstu: Uputstvo), kojim tekođer upućuje na obavljanje zdravstvenih pregleda u javnim ustanovama, pozivajući se na član 10. Pravilnika o načinu obavljanja pregleda osoba pod zdravstvenom zaštitom ("Službene novine Federacije BiH", broj 20/08) (u daljem tekstu: Pravilnik) koja je odlukom Vijeća proglašena ništavom ex lege;

- Ova zakonska rješenja su u direktnoj suprotnosti sa odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti ("Službene novine Federacije BiH", broj 46/10) (u daljem tekstu: Zakon o zdravstvenoj zaštiti) i to sa članovima 2., 15., 37., 53., i 57. istog, kojim se utvrđuje ravnopravan položaj privatnih i javnih zdravstvenih ustanova, te članom 51. stav (1) Zakona o zdravstvenoj zaštiti u kojem se sistematski pregled uposlenika u obrazovnim ustanovama ne navode kao isključiva djelatnost javnih zdravstvenih ustanova;

- Uputstvo koje je dostavljeno javnim obrazovnim ustanovama je nezakonito i zbog činjenice da se temelji na odredbi člana 10. Pravilnika koji je odlukom Konkurencijskog vijeća broj 04-26-3-007-72-II/13 od dana 17.04.2014. godine proglašen ništavim ex lege, jer se istim sprječava, ograničava i narušava tržišna konkurencija na tržištu zdravstvenih pregleda lica koja podliježu zdravstvenom nadzoru prije zasnivanja radnog odnosa-zaključenja ugovora o radu i tokom zaposlenja na području Federacije Bosne i Hercegovine u smislu člana 4. stav (2) Zakon;

- Naprijed navedeno je u suprotnosti sa članom 45. Zakona kojim se propisuje da su odluke Konkurencijsog vijeća obavezujuće na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine;

- Pomenuto Rješenje Konkurencijskog vijeća je potvrđeno presudom Suda Bosne i Hercegovine broj S1 3 U 016102 14 u od 23.12.2015. godine;

- Podnosilac Zahtjeva navodi da je očigledno da Skupština suprotno odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, Zakona, ranijim odlukama Konkurencijskog vijeća u istovjetnim pitanjima, kao i zauzetim stavovima Suda Bosne i Hercegovine pomenutim zakonskim rješenjima narušava i eliminira tržišnu konkurenciju na tržištu pružanja zdravstvenih usluga (sistematskih pregleda) na štetu Podnosioca zahtjeva, eliminirajući ga sa tržišta, u korist javnih zdravstvenih ustanova;

- Protivna strana na ovaj način sprječava Podnosioca Zahtjeva u obavljanju registrovane djelatnosti, što ima za posljedicu otklanjanje konkurencije u korist javnih zdravstvenih ustanova;

- Uz Zatjev se dostavlja pregled ugovora koje je Podnosilac Zahtjeva zaključivao 2016. i 2017. godine, iz čega je uočljivo smanjenje broja zaključenih ugovora u 2017. godini, nakon donošenja spornih Zakona. Za 2018. godinu, najave su da niti jedna javno-obrazovna ustanova osnovnog i srednjeg obrazovanja neće zaključiti ugovore za pružanje navedenih usluga;

- Podnosilac zahtjeva smatra da je Konkurencijsko vijeće nadležno za rješavanje ovog Zahtjeva, jer se radi o kršenju Zakona, za čiju primjenu i provođenje je nadležno Konkurencijsko vijeće;

- Kod samog donošenja spornih zakona, postupljeno je protivno članu 25. stav (2) Zakona, jer Protivna strana nije dostavila Konkurencijskom vijeću sporne zakone na mišljenje;

- Podnosilac Zahtjeva svoje mišljenje da je Konkurencijsko vijeće nadležno za rješavanje ovog Zahtjeva, temelji na presudi Suda Bosne i Hercegovine broj S1 3 U 016103 14 u od dana 23.12.2015. godine u kojoj je Sud Bosne i Hercegovine zauzeo stav da svi pravni akti (u koje spada i zakon), a koji utiču na tržište spadaju u zabranjene sporazume u smislu člana 4. stav (1) Zakona.

Iz svega navedenog, proizilazi da Skupština, odredbama član 126. stav (1) Zakona o srednjem obrazovanju i član 83. stav (1) Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju, sprječava, ograničava i narušava tržišnu konkurenciju na tržištu pružanja zdravstvenih usluga (sistematskih pregleda) na području Kantona Sarajevo, što predstavlja zabranjeni sporazum u smislu člana 4. stav (1) tačka b) Zakona.

Podnosilac Zahtjeva traži da Konkurencijsko vijeće prilikom donošenja rješenja uskladi odredbe pomenutih zakona sa Zakonom, na način da i privatne zdravstvene ustanove mogu obavljati sistematske preglede uposlenika u obrazovim ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja.

Uvidom u podneseni Zahtjev, Konkurencijsko vijeće je ocijenilo da opisano činjenično stanje (utvrđeno iz dostavljene dokumentacije) ne spada u nadležnosti Konkurencijskog vijeća u smislu člana 25. Zakona.

Nesporno je da se zakonom kao najvećim pravnim aktom, poslije Ustava, može utjecati na tržište na način da se sprječava, ograničava ili narušava tržišna konkurencija, međutim Konkurencijisko vijeće kao organ nadležan za zaštitu tržišne konkurencije, u skladu sa članom 25. stav (2) Zakona u takvim slučajevima može dati mišljenje o usklađenosti određenog akta sa Zakonom, ali da zakon kao takav stavi van primjene ili odredbu zakona proglasi ništavom, ne spada u nadležnost Konkurencijskog vijeća.

Konkurencijsko vijeće u skladu sa članom 25. stav (2) Zakona, na nacrte i prijedloge zakona i drugih propisa iz oblasti koje imaju utjecaja na tržišnu konkurenciju, koje su obavezni dostaviti predlagači, daje mišljenje o njihovoj saglasnosti sa Zakonom. U predmetnom postupku, nacrti ni prijedlozi Zakona o srednjem obrazovanju i Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju nisu dostavljeni Konkurencijskom vijeću na mišljenje o saglasnosti istih sa Zakonom, a za što Zakon ne predviđa sankciju.

Slijedom navedenog, Konkurencijsko vijeće nema osnova za pokretanje postupka, u smislu odredbi člana 4. stav (1) tačke b) Zakona, na koje se poziva Podnosilac zahtjeva, niti bilo kojeg drugog člana istog Zakona, te se Podnosilac zahtjeva upućuje da zaštitu svojih prava i interesa ostvari putem drugih nadležnih institucija u Bosni i Hercegovini.

Imajući u vidu navedeno, Konkurencijsko vijeće je odlučilo kao u dispozitivu.

Pouka o pravnom lijeku


Protiv ovog Zaključka nije dozvoljen priziv.

Protiv ovog Zaključka nezadovoljna strana može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema ovog Zaključka.

Broj UP-03-26-2-012-5/18
26. jula 2018. godine
Sarajevo


Predsjednica
Adisa Begić, s. r.

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!