ODLUKU
O USVAJANJU DRŽAVNOG GODIŠNJEG PROGRAMA ZA ZAŠTITU POTROŠAČA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA 2018. GODINU
Član 1.
(Predmet odluke)
Član 2.
(Stupanje na snagu)
VM broj 115/18
18. juna 2018. godine
Sarajevo
Predsjedavajući
Vijeća ministara BiH
Dr. Denis Zvizdić, s. r.
DRŽAVNI GODIŠNJI PROGRAM
ZA ZAŠTITU POTROŠAČA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA 2018. GODINU
DIO PRVI - OPĆE ODREDBE
DIO DRUGI - ZAKONODAVSTVO
DIO TREĆI - NAČELA I CILJEVI DRŽAVNOG PROGRAMA
POGLAVLJE I - Načela politike zaštite potrošača:
POGLAVLJE II - Ciljevi i mjere politike zaštite potrošača
CILJEVI |
MJERE ZA OSTVARENJE CILJEVA |
a) osigurati vladavinu prava demokratije i civilnog društva; dalje usklađivanje zakonodavstva sa zakonodavstvom EU |
1. predlaganje zakonskih i drugih mjera u osiguranju visokog nivoa zaštite zdravlja, sigurnosti, dostojanstva i prava potrošača; 2. udruživanje u udruženja za zaštitu potrošača; 3. pravo na predstavljanje u procesu donošenja odluka |
b) stvoriti uvjete za efikasno rješavanje uočenih problema na području zaštite potrošača |
1. uvođenje odgovarajućih mjera za zaštitu potrošača (inspekcije, sudovi, Ombudsmen) kako bi se sporovi potrošača i trgovaca riješili prije redovnog suda; 2. pojednostavljenje postupka zaštite potrošača pred sudovima |
c) osvješćivanje potrošača o njihovom stvarnom položaju na tržištu |
1. podrška osnivanju i radu udruženjima i savjetovalištima za zaštitu potrošača; 2. osmišljavanje i provođenje obrazovanja potrošača; 3. primjena osnovnih znanja o zaštiti potrošača u obrazovnim ustanovama |
d) osigurati podršku potrošačima u ostvarenju njihovih prava |
1. osiguranje djelotvorne saradnje vladinih organa i nadležnih institucija za provođenje politike zaštite potrošača; 2. uspostavljanje savjetodavne mreže za razvijanje njihove međusobne saradnje |
e) međusobna povezanost svih nosilaca zaštite potrošača |
jačanje saradnje i razmjena informacija |
f) jačanje položaja potrošača na tržištu i podizanje svijesti potrošača u odnosu na njihova prava i ulogu u tržišnoj privredi |
obavještavanje potrošača, različiti vidovi savjetovanja i obrazovanja potrošača |
g) zaštita zdravlja i sigurnost potrošača |
1.uspostavljanje sistema obavještavanja potrošača o sigurnosti proizvoda na tržištu; 2. izrada tehničkih propisa za tehničke zahtjeve za proizvode koji osiguravaju visok nivo zaštite zdravlja i sigurnosti potrošača; 3. saradnja svih organa javne uprave u osiguravanju zaštite zdravlja i sigurnosti potrošača |
h) davanje informacija i upoznavanje javnosti o pravima potrošača u BiH |
planiranje promotivnih djelovanja na svim nivoima i podsticanje medijske aktivnosti |
DIO ČETVRTI - NOSIOCI ZAŠTITE POTROŠAČA
POGLAVLJE I - Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Informacija o izvršenju Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2017. godinu |
- prikupiti podatke o izvršenju Programa 2017. od institucija koje su učestvovale u izradi istog, te sačiniti Informaciju o izvršenju Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2017. godinu koju usvaja Vijeće ministara BiH |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
juni 2018. godine |
- poboljšanje kvaliteta saradnje između svih institucija - subjekata sistema zaštite potrošača u BiH |
2. |
Koordinacija aktivnosti izrade Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2018. godinu |
- u saradnji sa svim učesnicima izrade Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2018. godinu, prikupljanje i obrada relevantnih podataka koji bi trebali biti sadržaj navedenog programa |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
juni 2018. godine |
- podizanje svijesti svih učesnika u izradi Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH na način da pristupe osmišljavanju realno ostvarivih planova aktivnosti svojih institucija u 2018. godini u oblasti zaštite potrošača |
3 |
Pripremne aktivnosti na izradi Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2019. godinu |
- u saradnji sa svim učesnicima izrade Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH, prikupljanje relevantnih podataka koji bi trebali biti sadržaj navedenog programa |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
decembar 2018. godine |
|
4. |
Organizacija sjednica Vijeća za zaštitu potrošača BiH i aktivno učešće u njegovom radu |
- priprema svih materijala za održavanje sjednica, predsjedavanje sjednicama, dostava materijala nakon održanih sjednica te praćenje realizacije donesenih zaključaka |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
Kontinuirano |
- rješavanje problema budžetskih sredstava neophodnih za rad Vijeća za zaštitu potrošača BiH, te aktivan pristup svih članova Vijeća prilikom realizacije zaključaka sjednica |
5. |
Informacija o radu Vijeća za zaštitu potrošača BiH za 2017. godinu koja se upućuje Vijeću ministara BiH |
- priprema Informacije od strane nadležnog Odjela Ministarstva s obzirom da Vijeće nema status pravnog lica |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa u ime Vijeća za zaštitu potrošača BiH |
juni 2018. godine |
|
6. |
Aktivna saradnja i razmjena infomacija i podataka sa svim subjektima u BiH odgovornim za zaštitu potrošača, s ciljem njihovog aktivnog uključivanja u proces uspostavljanja što cjelovitijeg i efikasnijeg sistema zaštite potrošača u BiH |
- uspostavljanje svih vidova saradnje sa ostalim institucijama i nevladinim sektorom vezanim za oblast zaštite potrošača, - organizacija tematskih okruglih stolova iz oblasti zaštite potrošača |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
Kontinuirano |
|
7. |
Savjetodavni servis za potrošače |
- kontinuirano pružanje savjeta i stručnih mišljenja na upite fizičkih i pravnih lica putem telefona, elektronske pošte i putem pisanih odgovora |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
Kontinuirano |
|
8. |
Saradnja sa akademskom i poslovnom zajednicom |
- predavanja na fakultetima, - učešće na seminarima privrednih komora, udruženja poslodavaca |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
Kontinuirano |
- saradnja sa akademskom i poslovnom zajednicom u cilju promocije politike zaštite potrošača |
POGLAVLJE II - Ured za veterinarstvo Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Kontrola i prevencija zaraznih bolesti |
- donošenje godišnje Naredbe o mjerama kontrole zaraznih i parazitarnih bolesti životinja i njihovom provođenju i finansiranju u 2018. godini |
Ured za veterinarstvo BiH, nadležni organi entiteta i Brčko Distrikta BiH |
31.1.2018. godine |
- kontrola provođenja Naredbe (nadležni veterinarski inspekcijski organi) |
2. |
Donošenje propisa o kontroli bolesti |
- donošenje i objavljivanje propisa o kontroli pojedinih bolesti od interesa za BiH |
Ured za veterinarstvo BiH |
Kontinuirano tokom 2018. |
|
3. |
Sprečavanje unošenja zaraznih bolesti u BiH |
- donošenje određenih zakonskih i podzakonskih propisa o zabrani uvoza pošiljki životinjskog porijekla radi sprečavanja unošenja zaraznih bolesti u BiH u slučaju pojave istih |
Vijeće ministara BiH, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, Ured za veterinarstvo BiH |
Kontinuirano tokom 2018. |
|
4. |
Kontrola uvoznih pošiljki |
- kontrola svih pošiljki živih životinja, proizvoda životinjskog porijekla, veterinarskih lijekova, stočne hrane i otpadaka (nusproizvoda) životinjskog porijekla na graničnim veterinarskim prijelazima koje se uvoze u BiH, - primjena odredbi Rješenja o nepostojanju veterinarsko -zdravstvenih smetnji za uvoz izdatom od strane Ureda za veterinarstvo, - uzorkovanje uvoznih pošiljki |
Ured za veterinarstvo BiH (granični veterinarski inspektori, kontrola na graničnim veterinarskim prijelazima), nadležni vetrinarski inspekcijski organi entiteta i Brčko Distrikta BiH (kontrola u unutrašnjem prometu) |
Kontinuirano tokom 2018.
|
- po potrebi pojačati veterinarsko inspekcijske kontrole i češće vršenje uzorkovanja |
5. |
Zaštita zdravlja potrošača u unutrašnjem prometu/ proizvodnji |
- donošenje godišnjeg plana praćenja rezidua za 2018. godinu, - praćenje i kontrola rezidua određenih materija u sirovinama i proizvodima životinjskog porijekla u objektima za klanje životinja, proizvodnju, obradu, preradu i skladištenje proizvoda životinjskog porijekla, - kontrola roba životinjskog porijekla u unutrašnjem prometu |
Ured za veterinarstvo BiH, nadležni organi entiteta, nadležni veterinarski inspekcijski organi entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Provođenje plana kontinuirano tokom 2018.
|
- osigurati provođenje plana kontinuirano tokom cijele godine, praćenje realizacije plana od strane nadležnih organa i inspektora |
6. |
Jačanje kapaciteta laboratorija |
- organizacija zajedničkih sastanaka u cilju unapređenja rada u skladu sa standardom, - organizacija seminara za laboratorijsko osoblje, - kandidiranje nabavke laboratorijske opreme |
Ured za veterinarstvo BiH, nadležni organi entiteta i Brčko Distrikta BiH, Institut za akreditiranje BiH i ovlaštene veterinarske laboratorije |
Kontinuirano tokom 2018. |
- izrada operativnih procedura u samim laboratorijama i podnošenje zahtjeva za akredititranje |
7. |
Suzbijanje bruceloze u 2018. godini
|
- vakcinacija i identifikacija malih preživara od 3 do 6 mjeseci |
Ured za veterinarstvo BiH, nadležne veterinarske službe i institucije na entitetskom nivou, operativne veterinarske službe i referentni laboratoriji |
Najmanje 3 godine |
- poboljšati kontrolu provođenja vakcinacije, - povećati broj edukativnih regionalnih sastanaka |
8. |
Ispunjavanje uvjeta u objektima za klanje životinja, proizvodnju, obradu, preradu i skladištenje proizvoda životinjskog porijekla |
- registracija i odobravanje objekata koji se bave klanjem životinja, proizvodnjom, obradom, preradom i skladištenjem proizvoda životinjskog porijekla, kao i kontinuirana kontrola istih, - registracija se odnosi na objekte koji nisu registrirani - brisanje iz registra objekata koji ne ispunjavaju uvjete
|
Nadležni organi entiteta i Brčko Distrikta BiH, nadležni veterinarski inspekcijski organi entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano
|
-provođenje službenih kontrola u odobrenim objektima |
POGLAVLJE III - Uprava Bosne i Hercegovine za zaštitu zdravlja bilja
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Osigurana proizvodnja krompira u BiH po procedurama i standardima koje propisuje EU |
- provođenje posebnog nadzora nad karantinskim štetnim organizmima na krompiru, - implementacija Programa posebnog nadzora (sistemske kontrole) nad karantinskim štetnim organizmima na krompiru u BiH |
Uprava BiH za zaštitu zdravlja bilja, nadležni organi entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
- zaštita zdravlja bilja i osiguranje uvjeta za nesmetanu trgovinu krompira, - podizanje svijesti svih zainteresiranih strana, - osiguranje neophodnih finansijskih sredstava, - osiguranje izvoza krompira kako u zemlje EU tako i u zemlje u okruženju koje nisu članice EU |
2. |
Uspostavljanje sistema certificiranja sjemena i sadnog materijala poljoprivrednog bilja |
- uvođenje sistema kontrole proizvodnje i deklariranja/certificiranja sjemena i sadnog materijala poljoprivrednih biljaka, - donošenje Pravilnika o uzorkovanju i ispitivanju kvaliteta sjemena, - donošenje Pravilnika o troškovima za obavljanje poslova certificiranja |
Uprava BiH za zaštitu zdravlja bilja, nadležni organi entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
- implementacija Pravilnika o službenom nadzoru sadnog materijala ("Službeni glasnik BiH" broj 13/15) i Pravilnika o službenom nadzoru sjemenskih usjeva ("Službeni glasnik BiH" broj 14/15) |
3. |
Uspostavljanje sistema zaštite sorti i prava oplemenjivača |
- Pravilnik o korištenju farnerovog sjemena u BiH, - Pravilnik o procedurama za dodjelu prava oplemenjivača, - Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja registara u obavljanju poslova zaštite novih sorti bilja u BiH |
Uprava BiH za zaštitu zdravlja bilja, nadležni organi entiteta i Brčko Distrikta BiH u saradnji sa Ministarstvom vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
Kontinuirano |
- implementacija Zakona o zaštiti novih sorti bilja u BiH, Konvencije za zaštitu novih sorti bilja i donošenje podzakonskih akata, - podizanje svijesti svih zainteresiranih strana |
4. |
Implementacija integralne zaštite bilja |
- edukacija korisnika fitofarmaceutskih sredstava te kreiranje alata za primjenu integralne zaštite bilja |
Uprava BiH za zaštitu zdravlja bilja, nadležni organi i entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
- implementacija odredbi Direktive 2009/128/EZ Evropskog parlamenta i Vijeća od 21.10.2009. o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u postizanju održive upotrebe pesticida |
POGLAVLJE IV - Ombudsmen za zaštitu potrošača u Bosni i Hercegovini
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Informiranje potrošača i podrška udruženjima potrošača |
- informiranje putem medija, izdavanje različitih publikacija |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- uzajamne posjete, okrugli stolovi, seminari |
2. |
Praćenje i predlaganje aktivnosti kompanija - potrošač |
- provođenje potrošačke legislative |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- odgovori na upite poslovne zajednice |
3. |
Analiza tržišta po pitanju kršenja potrošačkih prava |
- jačanje saradnje sa inspekcijskim organima |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- donošenje preporuka i smjernica u posebnim sektorima |
4. |
Prijem i odlučivanje po pojedinačnim pritužbama potrošača |
- djelovanje prema poslovnoj zajednici u smislu poštivanja potrošačkih prava |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- u skladu sa Pravilima rada poduzeti potrebne aktivnosti |
5. |
Predlaganje rješavanja potrošačkih sporova putem mehanizama za alternativno rješavanje sporova (ARS) |
- iniciranje donošenja procedura ARS |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- učešće u radu Radne grupe za rješavanje zaostalih komunalnih predmeta |
6. |
Kontaktiranje sa Ombudsmenima za ljudska prava u vezi problema u oblasti ekonomskih usluga od općeg interesa |
- jačanje saradnje sa Ombudsmenima za ljudska prava |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- uzajamne posjete, zajednički stav o problemima iz oblasti javnih usluga |
7. |
Prijedlozi i inicijative za poboljšanje Zakona o zaštiti potrošača u BiH i druge potrošačke legislative |
- otvoriti raspravu sa udruženjima potrošača o predloženim izmjenama zakona |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- šire raspraviti pojedinačne prijedloge i dati zajednički stav |
8. |
Istraživanje drugih mjera organa vlasti na zaštitu potrošača |
- učešće u javnoj raspravi za propise iz oblasti potrošačke legislative |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- donošenje podzakonskih akata pružalaca usluga |
9. |
Saradnja sa obrazovnim institucijama u oblasti prava potrošača |
- nastavak saradnje sa obrazovnim institucijama |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Po ukazanoj potrebi i u dogovoru sa obrazovnim institucijama |
- promocija politike zaštite potrošača |
10. |
Izdavanje instrukcija u okviru nadležnosti Ombudsmena |
- insistirati na dosljednoj primjeni Zakona o zaštiti potrošača u BiH i entitetskih zakona o obligacionim odnosima |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Po ukazanoj potrebi |
- davanje instrukcija za prestanak aktivnosti suprotnih potrošačkoj legislativi |
11. |
Praćenje realizacije izdatih Instrukcija |
- insistirati na implementaciji izdatih instrukcija |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- redovno izvještavanje |
12. |
Praćenje realizacije preporuka datih u Posebnim izvještajima |
- insistirati na implementaciji izdatih preporuka |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- redovno izvještavanje |
13. |
Praćenje pokrenutih sudskih postupaka |
- učešće u sudskim postupcima kao aktivno legitimiran subjekt |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- zastupati kolektivne interese potrošača |
14. |
Pokretanje novih postupaka pred nadležnim sudom |
- zaštita kolektivnih interesa potrošača |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Po ukazanoj potrebi |
- podnošenje tužbi za naknade štete nanesene kolektivnom interesu potrošača |
15. |
Inicijativa za usaglašavanje propisa iz oblasti javnih usluga sa Zakonom o zaštiti potrošača u BiH |
- zaštita kolektivnih interesa potrošača |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- uključenost nadležnih regulatora |
16. |
Usaglašavanje propisa iz svih značajnih oblasti za potrošače sa Zakonom o zaštiti potrošača u BiH |
- sveobuhvatnija zaštita potrošača |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- uključenost nadležnih regulatora i agencija |
17. |
Predlaganje mehanizama za efikasno konsultiranje i predstavljanje potrošača u donošenju odluka |
- inicirati aktivno učešće udruženja potrošača ili relevantnog nosioca zaštite potrošača u donošenju odluka |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- uspostava regulatora za komunalne djelatnosti ili verifikacija učešća predstavnika potrošača |
18. |
Jačanje saradnje sa udruženjima potrošača i drugim srodnim udruženjima |
- pružanje stručne pomoći udruženjima u njihovim aktivnostima |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
Kontinuirano |
- korištenje svih oblika komunikacije i zajedničko ostvarenje projekata |
POGLAVLJE V - Konkurencijsko vijeće
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koji se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadatka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Primjena Zakona o konkurenciji i podzakonskih akata s ciljem poboljšanja statusa svih učesnika na tržištu, a najviše potrošača kroz niže cijene i veću kvalitetu proizvoda i usluga u sektorima prisutnim na tržištu BiH |
- provođenje postupaka pokrenutih po zahtjevu stranaka ili po službenoj dužnosti pred Konkurencijskim vijećem koji za cilj imaju zaštitu tržišne konkurencije; - davanje mišljenja na nacrte i prijedloge zakona i drugih propisa iz oblasti koje imaju uticaja na tržišnu konkurenciju; - otklanjanje negativnih ponašanja privrednih subjekata na tržištu BiH koji narušavaju konkurenciju i na taj način nanose štetu krajnjim potrošaćima |
Konkurencijsko vijeće |
Kontinuirano |
- podizanje nivoa svijesti, znanja i informiranja kako potrošača tako i učesnika na tržištu, kroz promociju tržišne konkurencije (Program Competition Advocacy) približavajući različite aspekte konkurencije poslovnoj zajednici, drugim nadležnim institucijama, a s ciljem osiguranja pravilne primjene zakonodavstva. Navedene aktivnosti ukljućuju različite aspekte komunikacije sa privrednim subjektima i njihovima udruženjima, državnim organima uprave i organima lokalne samouprave, akademskom zajednicom i širom javnosti s ciljem podizanja kulture tržišne konkurencije. |
POGLAVLJE VI - Agencija za sigurnost hrane Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Zaštita zdravlja potrošača |
- iniciranje i izrada provedbenih akata Zakona o hrani kojima se reguliraju pitanja zdravstvene ispravnosti i kvaliteta hrane kao i obaveze subjekata u poslovanju s hranom, - praćenje i procjena rizika porijeklom iz hrane |
Agencija za sigurnost hrane BiH u saradnji sa nadležnim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
- jačanje međusobnog razumijevanja i unapređenje saradnje svih nosilaca zaštite potrošača |
2. |
Procjena rizika porijeklom iz hrane po zdravlje potrošača |
- praćenje i procjena rizika porijeklom iz hrane |
Agencija za sigurnost hrane BiH u saradnji sa nadležnim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
- osnivanje naučnih odbora i naučnog vijeća Agencije |
3. |
Jačanje kapaciteta laboratorija u cilju kontrole zdravstvene ispravnosti hrane |
- prikupljanje i analiza podataka o rezultatima laboratorijskih analiza hrane, - prikupljanje podataka o kapacitetima laboratorija |
Agencija za sigurnost hrane BiH u saradnji sa nadležnim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
|
4. |
Pružanje informacija javnosti |
- pravovremeno, objektivno i tačno obavještavanje javnosti u vezi sa rizicima porijeklom iz hrane |
Agencija za sigurnost hrane BiH u saradnji sa nadležnim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
- edukacija iz oblasti komunikacije rizika |
5. |
Podizanje nivoa znanja iz oblasti sigurnosti hrane |
- edukacija i doedukacija svih učesnika u sistemu sigurnosti hrane (organiziranje edukativnih skupova, radionica i simpozija) |
Agencija za sigurnost hrane BiH u saradnji sa nadležnim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
- učešće eminentnih stručnjaka iz oblasti sigurnosti hrane EU i BiH |
6. |
Jačanje saradnje sa domaćim institucijama |
- ostvarivanje saradnje sa nadležnim institucijama BiH, entiteta i Brčko Distrikta BiH u smislu odazivanja na inicijative kao i pružanje vlastitog doprinosa od strane svih subjekata odgovornih za zaštitu potrošača |
Agencija za sigurnost hrane BiH u saradnji sa nadležnim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
- osiguranje dodatnih finansijskih sredstava za povezivanje i funkcionalno jačanje mreže institucija koje moraju efikasno djelovati u procesu zaštite zdravlja i interesa potrošača |
7. |
Jačanje saradnje sa međunarodnim institucijama |
- učešće u međunarodnim projektima (IPA, Svjetska banka, WHO, FAO, EFSA) |
Agencija za sigurnost hrane BiH u saradnji sa nadležnim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
|
8. |
Promotivne aktivnosti u cilju zaštite zdravlja i interesa potrošača |
- priprema, izrada i štampanje edukativnih materijala (letaka, brošura, vodiča), - medijska prezentacija uloge, značaja i poduzetih aktivnosti od strane Agencije |
Agencija za sigurnost hrane BiH u saradnji sa nadležnim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
|
POGLAVLJE VII - Agencija za nadzor nad tržištem Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Podizanje nivoa sigurnosti i zdravlja djece kao najosjetljivije potrošačke grupe |
- provođenje projekta proaktivnog nadzora igračaka i proizvoda za djecu u skladu sa Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda ("Službeni glasnik BiH", broj 102/09) |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH u saradnji sa inspekcijskim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
31.10.2018. |
- Agencija će provesti obuke inspektora u cilju efikasnog provođenja projekata nadzora |
2. |
Podizanje nivoa sigurnosti i zdravlja potrošača |
- provođenje sljedećih projekata nadzora: a)potrošačkih proizvoda u skladu sa Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda, b) električnih proizvoda u skladu sa Naredbom o električnoj opremi namijenjenoj za upotrebu unutar određenih naponskih granica ("Službeni glasnik BiH", broj 98/09), c) mašina u skladu sa Naredbom o sigurnosti mašina ("Službeni glasnik BiH", broj 04/10), d) lične zaštitne opreme u skladu sa Naredbom o ličnoj zaštitnoj opremi ("Službeni glasnik BiH", broj 75/10), e) građevinskih proizvoda u skladu sa entitetskim zakonima o građevinskim proizvodima; - provođenje reaktivnog nadzora (uključujući prigovore potrošača) u skladu sa Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda i podzakonskim aktima |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH u saradnji sa inspekcijskim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH Agencija za nadzor nad tržištem BiH u saradnji sa inspekcijskim organima entiteta Agencija za nadzor nad tržištem BiH u saradnji sa inspekcijskim organima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
30.11.2018. 31.05.2018. 31.07.2018. 31.10.2018. 31.12.2018. Kontinuirano |
|
3. |
Unapređenje sistema nadzora nad tržištem i edukacija službenika u području sigurnosti proizvoda i zaštite potrošača |
- učestvovanje u zajedničkim aktivnostima nadzora nad tržištem s državama članicama Evropske unije u okviru PROSAFE i radu ADCO grupa u skladu sa Zakonom o nadzoru nad tržištem BiH |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH |
Kontinuirano |
- proširenje učešća u ADCO grupama |
4. |
Informiranje potrošača o nesigurnim proizvodima |
- objavljivanje informacija o nesigurnim proizvodima pronađenim na tržištu BiH putem internet stranice, Facebook i Twitter profila Agencije, publikacija Biltena o nesigurnim proizvodima, te prevođenje i objavljivanje RAPEX obavještenja o nesigurnim proizvodima pronađenim na tržištu Evropske unije |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH |
Kontinuirano |
|
5. |
Informiranje i edukacija članova udruženja za zaštitu potrošača o nesigurnim proizvodima |
- učestvovanje predstavnika Agencije kao predavača na seminarima i radionicama u organizaciji udruženja za zaštitu potrošača |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH |
Kontinuirano |
|
6. |
Podizanje svijesti potrošača u oblasti sigurnosti proizvoda |
- informiranje potrošača putem TV i radio intervjua i emisija te internet portala |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH |
Kontinuirano |
|
POGLAVLJE VIII - Agencija za lijekove i medicinska sredstva Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Unapređenje zaštite javnog zdravlja stanovništva BiH osiguranjem kvalitetnih i sigurnih lijekova i medicinskih sredstava |
- implementacija podzakonskih akata, te usklađivanje sa propisima EU koji se direktno odnose na oblast zaštite potrošača, u kontekstu lijekova i medicinskih sredstava, - usvajanje sljedećih prijedloga novih pravilnika: Pravilnik o postupku i načinu davanja dozvole za stavljanje lijeka u promet, Pravilnik o načinu kontrole kvaliteta lijeka, Pravilnik o označavanju i spoljašnjeg i unutrašnjeg pakovanja lijeka |
Agencija za lijekove i medicinska sredstva BiH |
Kontinuirano |
- izmjene i dopune Zakona o lijekovima i medicinskim sredstvima BiH ("Službeni glasnik BiH" broj 58/08) |
2. |
Edukacija stručnog osoblja Agencije iz oblasti zakonodavstva EU |
- izrada programa edukacija i njihova implementacija |
Agencija za lijekove i medicinska sredstva BiH |
Kontinuirano |
|
3. |
Pružanje informacija javnosti u cilju zaštite javnog zdravlja stanovništva |
- pravovremeno, objektivno i tačno informiranje javnosti o aktivnostima i mjerama koje Agencija poduzima |
Agencija za lijekove i medicinska sredstva BiH |
Kontinuirano |
POGLAVLJE IX - Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b.
|
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Proizvoditi podatke koji se mogu koristiti za zaštitu potrošača u smislu da ti podaci daju sliku stvarne situacije bosansko-hercegovačkog stanovništva sa aspekta veličine i strukture potrošnje i njihovih potreba, prihoda i siromaštva kao i njihovih socio-ekonomskih i demografskih karakteristika |
- pripremiti metodološki i organizaciono provođenje Ankete o potrošnji domaćinstava u BiH u 2019. godini (APD 2019) |
Agencija za statistiku BiH i entitetski zavodi za statistiku |
31.12.2018.
|
- u svrhu zaštite potrošača u BiH više koristiti podatke oficijelne statistike, posebno one koje proizlaze iz anketa o potrošnji i prihodima domaćinstava i statistike cijena i životnog standarda |
2. |
Redovno u mjesečnoj dinamici proizvoditi i objavljivati podatke o inflaciji u BiH i prosječnim cijenama proizvoda i usluga po gradovima |
- redovno izračunavati i objavljivati indeks potrošačkih cijena za BiH po Međunarodnoj klasifikaciji finalne potrošnje prema namjeni (COICOP) |
Agencija za statistiku BiH i entitetski zavodi za statistiku |
Kontinuirano |
-u svrhu zaštite potrošača u BiH više koristiti podatke oficijelne statistike, posebno one koji proizlaze iz anketa o potrošnji i prihodima domaćinstava i statistike cijena i životnog standarda |
POGLAVLJE X - Regulatorna agencija za komunikacije Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
A.1. PODRUČJE EMITIRANJA
A.2. PODRUČJE TELEKOMUNIKACIJA
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
EMITIRANJE Promoviranje pravične konkurencije u cilju ostvarenja maksimalne dobiti za korisnike u smislu izbora, cijene, i kvaliteta usluga; Obezbijediti pristup uslugama distribucije audiovizuelnih medijskih usluga i medijskih usluga radija za sve korisnike na transparentnoj, objektivnoj i nediskriminatornoj osnovi; Zaštititi interese svih korisnika usluga, te približiti nivo kvaliteta u pružanju usluga sa općeprihvaćenim standardima u EU; Obezbijediti poštivanje odredbi Kodeksa o audiovizuelnim medijskim uslugama i medijskim uslugama radija, Kodeksa o komercijalnim komunikacijama kao i ostalim propisima Agencije, a koji se direktno tiču zaštite potrošača; Obezbijediti poštivanje principa poštene konkurencije koji neće štetiti interesima potrošača, sa posebnim osvrtom na poštivanje odredbi koje se tiču zaštite maloljetnika |
- nastavak praćenja poštivanja odredbi Pravila o dozvolama za distribuciju audiovizuelnih medijskih usluga i medijskih usluga radija, kao i odredbi Kodeksa o audiovizuelnim medijskim uslugama i medijskim uslugama radija i Kodeksa o komercijalnim komunikacijama koje se odnose na pružanje usluge, zaprimanje i postupanje po prigovorima građana |
RAK -Sektori iz oblasti emitiranja |
Kontinuirano |
- poboljšanje saradnje i koordinacije sa institucijama koje su direktno nadležne za sprovođenje Zakona o zaštiti potrošača u BiH |
2. |
TELEKOMUNIKACIJE Promoviranje principa korektnosti i ispravnosti u pružanju javnih telekomunikacionih usluga s ciljem da korisnik dobije uslugu koja odgovara sadržaju, kvaliteti, kvalitetu i cijenu kakvom je usluga predstavljena korisniku kada je reklamirana |
- uspostava internet brzinometra kao tehničkog sredstva kontrole kvaliteta internet usluga, - mapiranje područja pružanja telekom usluga i raspoloživih brzina, - pregled i usklađivanje Pravila 69/2013 o uvjetima pružanja javnih telekom usluga i odnosima s krajnjim korisnicima, - rješavanje žalbi korisnika telekom usluga |
RAK - Sektori iz oblast telekomunikacija |
2018/2019 godina
|
- izvršiti nabavku softvera i uspostaviti sistem mjerenja brzine i kvaliteta internet usluga, - izvršiti nabavku posebnog softvera za uspostavu sistema mapiranja područja pružanja usluga sa naznačenom vrstom pristupa i raspoloživim brzinama, - uskladiti Pravilo 69/2013 sa drugim propisima, prema mišljenju nadležnih institucija, - uspostaviti stalno ili posebno tijelo koje će se isključivo baviti rješavanjem žalbi korisnika telekomunikacionih usluga |
POGLAVLJE XI - Institut za intelektualno vlasništvo Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Podsticanje razvoja sistema intelektualnog vlasništva |
- unapređenje sistema infrastrukture kvaliteta u Institutu prilikom obrade zahtjeva za priznavanje prava industrijskog vlasništva (patent, pečat, industrijski dizajn i geografska iznaka) u skladu sa legislativom i dobrom praksom EU |
Institut za intelektualno vlasništvo BiH |
Kontinuirano |
|
2. |
Jačanje institucionalnih kapaciteta Instituta |
- dogradnja i unapređenje komunikacijske platforme (ICT) u Institutu za obradu zahtjeva za priznavanje prava industrijskog vlasništva u cilju efikasnijeg, kvalitetnijeg i bržeg vođenja postupaka |
Institut za intelektualno vlasništvo BiH |
Kontinuirano |
|
3. |
Saradnja sa korisnicima sistema industrijskog vlasništva |
- edukacijsko-informacijske usluge i help desk usluge pravnim i fizičkim licima, malim i srednjim poduzećima, uključujući i privredne subjekte, akademsku zajednicu, udruđenja pronalazača, udruženja za zaštitu potrošača |
Institut za intelektualno vlasništvo BiH |
Kontinuirano na zahtjev korisnika, uključujući i organiziranje seminara i drugih oblika edukacije |
|
POGLAVLJE XII - Institut za mjeriteljstvo Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Priprema nacrta pravilnika za pojedina mjerila |
- izrada pravilnika i mjeriteljskih uputstava, - edukacija i obuke uposlenih Instituta |
Institut za mjeriteljstvo BiH |
Kontinuirano
|
|
2. |
Podizanje kompetencija imenovanih laboratorija koje vrše poslove verifikacije mjernih instrumenata |
- implementacija zahtjeva predviđenih donesenim podzakonskim aktima |
Institut za mjeriteljstvo BiH |
Kontinuirano |
|
3. |
Jedinstvena baza podataka tipskih odobrenja na nivou BiH |
- objavljivanje na web stranici Instituta izdatih tipskih odobrenja |
Institut za mjeriteljstvo BiH |
Kontinuirano |
|
4. |
Uspostava kontinuiranog nadzora nad mjerilima koja su u upotrebi kod komunalnih poduzeća (vodomjeri, plinomjeri, mjerila el.energije, mjerila toplotne energije, parking satovi, medicinski instrumenti sa funkcijom mjerenja) |
- sprovođenje redovnih i vanrednih nadzora nad mjerilima u upotrebi |
Institut za mjeriteljstvo BiH, entitetski zavodi za mjeriteljstvo |
Kontinuirano |
|
5. |
Dokazivanje kompetencija laboratorija iz oblasti mase, temperature, vlažnosti, električnih veličina, vremena i frekvencije, dužine, volumena, hemije, dužine, volumena i protoka |
- održavanje akreditiranja, - učestvovanje u interkorporacijama |
Institut za mjeriteljstvo BiH |
Kontinuirano |
|
6. |
Podizanje svijesti o ulozi i značaju mjeriteljstva |
- organiziranje okruglih stolova ili radnih skupova, - izdavanje biltena, - redovno ažuriranje web stranice Instituta, - obilježavanje dana mjeriteljstva |
Institut za mjeriteljstvo BiH i nadležne institucije, predstavnici potrošača |
Kontinuirano |
- potreban zajednički nastup svih institucija koje čine infrastrukturu kvaliteta |
POGLAVLJE XIII - Institut za standardizaciju Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Usvajanje harmoniziranih evropskih (EN) standarda koji podržavaju direktive novog i globalnog pristupa (primjena harmoniziranih standarda omogućava zadovoljenje propisanih sigurnosnih zahtjeva u direktivama za proizvode i usluge) |
- planirati donošenje harmoniziranih i drugih standarda u godišnjim planovima rada tehničkih komiteta i radnih grupa |
Institut za standardizaciju BiH (tehnički komiteti i radne grupe kao radna tijela Instituta) |
Kontinuirano |
- upućivanje inicijative Institutu za donošenje standarda za područja koja su prioritetna za BiH, - veće uključivanje zainteresiranih strana u radna tijela Instituta kako bi sva područja standardizacije bila pokrivena (npr. predstavnici resornih ministarstava, predstavnici potrošača, industrije, naučnih ustanova, itd.) |
2. |
Stvaranje uvjeta za jedinstveni ekonomski prostor na kojem bi bosanskohercegovački potrošači bili zaštićeni i imali ravnopravan status sa potrošačima u regionu, Evropi i svijetu |
- pratiti rad evropskih i međunarodnih tijela za standardizaciju i usklađivati bosanskohercegovačke (BAS) standarde s evropskim i međunarodnim standardima |
Institut za standardizaciju BiH (tehnički komiteti i radne grupe kao radna tijela Instituta) |
Kontinuirano |
- veće uključivanje zainteresiranih strana |
3. |
Uključivanje predstavnika udruženja potrošača u rad radnih tijela Instituta za donošenje standarda (tehnički komiteti i radne grupe) |
- informirati udruženja potrošača kada se formiraju tehnički komiteti kako bi predložili svoje predstavnike za učesšće u radu |
Institut za standardizaciju BiH i udruženja potrošača |
Kontinuirano |
- jačanje saradnje |
4. |
Obuka potrošača vezana za rad na bosansko-hercegovačkoj standardizaciji, evropskoj standardizaciji (ANEC) i međunarodnoj standardizaciji (COPOLCO) |
- objavljivati korisne informacije za potrošače u Glasniku Instituta, na web stranici Instituta i društvenim mrežama, te pozivati potrošače da učestvuju na seminarima, radionicama i sl. |
Institut za standardizaciju BiH i predstavnici udruženja potrošača |
Kontinuirano |
- jačanje saradnje |
R.b.
Ciljevi
Zadaci
Nosioci
Rok za realizaciju zadataka
Prijedlozi mjera za poboljšanje
1.
Usvajanje harmoniziranih evropskih (EN) standarda koji podržavaju direktive novog i globalnog pristupa (primjena harmoniziranih standarda omogućava zadovoljenje propisanih sigurnosnih zahtjeva u direktivama za proizvode i usluge)
- planirati donošenje harmoniziranih i drugih standarda u godišnjim planovima rada tehničkih komiteta i radnih grupa
Institut za standardizaciju BiH (tehnički komiteti i radne grupe kao radna tijela Instituta)
Kontinuirano
- upućivanje inicijative Institutu za donošenje standarda za područja koja su prioritetna za BiH,
- veće uključivanje zainteresiranih strana u radna tijela Instituta kako bi sva područja standardizacije bila pokrivena (npr. predstavnici resornih ministarstava, predstavnici potrošača, industrije, naučnih ustanova, itd.)
2.
Stvaranje uvjeta za jedinstveni ekonomski prostor na kojem bi bosanskohercegovački potrošači bili zaštićeni i imali ravnopravan status sa potrošačima u regionu, Evropi i svijetu
- pratiti rad evropskih i međunarodnih tijela za standardizaciju i usklađivati bosanskohercegovačke (BAS) standarde s evropskim i međunarodnim standardima
Institut za standardizaciju BiH (tehnički komiteti i radne grupe kao radna tijela Instituta)
Kontinuirano
- veće uključivanje zainteresiranih strana
3.
Uključivanje predstavnika udruženja potrošača u rad radnih tijela Instituta za donošenje standarda (tehnički komiteti i radne grupe)
- informirati udruženja potrošača kada se formiraju tehnički komiteti kako bi predložili svoje predstavnike za učesšće u radu
Institut za standardizaciju BiH i udruženja potrošača
Kontinuirano
- jačanje saradnje
4.
Obuka potrošača vezana za rad na bosansko-hercegovačkoj standardizaciji, evropskoj standardizaciji (ANEC) i međunarodnoj standardizaciji (COPOLCO)
- objavljivati korisne informacije za potrošače u Glasniku Instituta, na web stranici Instituta i društvenim mrežama, te pozivati potrošače da učestvuju na seminarima, radionicama i sl.
Institut za standardizaciju BiH i predstavnici udruženja potrošača
Kontinuirano
- jačanje saradnje
POGLAVLJE XIV - Federalno ministarstvo trgovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosiloci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Podizanje javne svijesti o potrošačkim pravima |
- organiziranje seminara, okruglih stolova, medijska prezentacija sadržaja iz područja zaštite potrošača, - finansiranje projekata iz oblasti zaštite potrošača |
Federalno ministarstvo trgovine |
Kontinuirano |
|
2. |
Podrška radu i podsticanje razvoja i djelovanja udruženja za zaštitu potrošača |
- pružanje finansijske i stručne podrške udruženjima potrošača |
Federalno ministarstvo trgovine |
Kontinuirano |
|
3. |
Praćenje rada udruženja za zaštitu potrošača |
- analiza i vrednovanje rezultata djelovanja |
Federalno ministarstvo trgovine |
Kontinuirano |
|
4. |
Aktivno djelovanje prema poslovnoj zajednici s ciljem poštivanja zakona |
- poduzimanje propisanih mjera u slučajevima pritužbi potrošača |
Federalno ministarstvo trgovine |
Kontinuirano |
|
5. |
Unapređenje saradnje sa ostalim nosiocima zaštite potrošača |
- razmjena informacija i zajedničke aktivnosti na dosljednoj primjeni Zakona o zaštiti potrošača u Bosni i Hercegovini i drugih zakona i propisa koji su povezani sa ovom oblasti |
Federalno ministarstvo trgovine |
Kontinuirano |
|
POGLAVLJE XV - Ministarstvo trgovine i turizma Republike Srpske
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Poboljšanje uvjeta za rad i djelovanje udruženja potrošača |
-finansiranje rada udruženja potrošača, kroz sufinansiranje materijalnih troškova rada |
Ministarstvo trgovine i turizma RS |
Kontinuirano |
Podsticanje razvoja i djelovanja udruženja potrošača |
2. |
Podizanje javne svijesti o pravima potrošača i njihovoj zaštiti |
-finansiranje i sufinansiranje projekata udruženja potrošača |
Ministarstvo trgovine i turizma RS u saradnji sa udruženjima za zaštitu potrošača u RS |
31.12. 2018. godine |
Informiranje potrošača o načinu ostvarivanja njihovih prava |
3. |
Obilježavanje 15. marta, Svjetskog dana prava potrošača |
-održavanje tematskih konferencija /okruglih stolova, štampanje edukativnih materijala, nastupi na medijima... |
Ministarstvo trgovine i turizma RS Udruženja potrošača Ostali nosioci zaštite potrošača u RS Trgovci/davaoci usluga Mediji |
15. mart 2018. |
Podsticanje svih nosilaca zaštite potrošača da ostvare aktivnu ulogu u sistemu zaštite potrošača |
4. |
Uspostava i unapređenje saradnje između nosilaca zaštite potrošača i trgovaca, pružaoca usluga od općeg ekonomskog interesa |
-organiziranje okruglog stola sa nosiocima zaštite potrošača i pružaocima usluga od općeg ekonomskog interesa |
Ministarstvo trgovine i turizma RS u saradnji sa nosiocima zaštite potrošača Trgovci, pružaoci usluga Udruženja potrošača |
Kontinuirano |
Identificiranje problema sa kojima se potrošači susreću i traženje načina za njihovo rješavanje u praksi |
5. |
Jačanje savjetodavne uloge udruženja potrošača |
-evidentiranje prigovora potrošača od strane udruženja potrošača |
Udruženja potrošača Ministarstvo trgovine i turizma RS |
Kontinuirano |
Analiza i vrednovanje rada i učinaka udruženja potrošača |
6. |
Razmjena iskustava iz oblasti zaštite prava potrošača sa predstavnicima nosioca zaštite potrošača u okruženju |
održavanje regionalnog sastanaka /konferencije o pravima potrošača u Republici Srpskoj |
Ministarstvo trgovine i turizma RS |
31.12.2018. godine |
Unaprijediti oblast zaštite prava potrošača u Republici Srpskoj kroz razmjenu informacija |
POGLAVLJE XVI - Vlada Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Provođenje projekata u vezi informiranja i edukacije potrošača u cilju zaštite prava potrošača |
- organiziranje okruglih stolova, radio emisija uz angažiranje relevantnih stručnjaka iz oblasti zaštite potrošača, štampanje i distribucija brošura na temu zaštite potrošača, - osiguranje finansijskih sredstava |
Nadležna odjeljenja i institucije Vlade Brčko Distrikta BiH u sistemu zaštite potrošača u saradnji sa udruženjima za zaštitu potrošača u Brčko Distriktu |
Kontinuirano |
- jačanje saradnje svih nosilaca zaštite potrošača kroz planiranje ciljeva, zadataka i sredstava za njihovu realizaciju |
2. |
Savjetodavni servis za potrošače |
- pružanje savjeta i stručnih mišljenja na upite fizičkih i pravnih lica putem telefona, elektronske pošte i putem pisanih odgovora |
Odjeljenje za privredni razvoj, sport i kulturu |
Kontinuirano |
|
POGLAVLJE XVII - Federalna uprava za inspekcijske poslove
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Utvrđivanje kvalitete poljoprivredno-prehrambenih i industrijskih proizvoda kao i tečnih naftnih goriva koja se uvoze, te utvrđivanje da li proizvodi koji se uvoze ispunjavaju uvjete za stavljanje u promet na tržište Federacije BiH u skladu sa propisima kojima se uređuje kvalitet proizvoda |
- organoleptičkim pregledom izvršiti sljedeće provjere: identifikaciju pošiljke (porijeklo, vrstu, količinu, prijevozno sredstvo, uvjete prijevoza i sl.), utvrditi da li je roba na propisan način upakovana, deklarirana i označena, da li roba ima propisane isprave, te da li odgovara propisanim uvjetima kvaliteta (opći izgled, boja, miris, okus, konzistencija i sl.), - potvrditi kvalitet kroz laboratorijsko ispitivanje kada je to određeno posebnim propisima, kada je laboratorijska analiza predviđena posebnim planom te ukoliko postoji određena sumnja na ispravnost proizvoda, - izdati odgovarajući akt |
Federalni tržišni granični inspektori |
Kontinuirano |
- unapređenje znanja graničnih inspektora putem seminara i drugih edukacijskih programa, - praćenje i procjena rizika, određivanje monitoringa uzimanja uzoraka službenih kontrola uvoza, - redovno obavještavanje o procjeni rizika i saradnja sa svim inspekcijskim organima, - donošenje Federalnog zakona o hrani, - dobijanje brže analize od ovlaštenih laboratorija za proizvode koji imaju kratak rok upotrebe, - donošenje propisa o tehničkom izgledu deklaracije proizvoda, - pojačane kontrole roba iz trećih zemalja, naročito onih koje imaju povećan rizik na prisutnost aflatoksina, automatizirano alarmiranje o potrebi uzimanja uzoraka u skladu sa propisima i praćenje sistema RASFF |
2. |
Utvrđivanje zdravstvene ispravnosti životnih namirnica, predmeta opće upotrebe i hemijskih materija koje se uvoze radi stavljanja u promet na tržištu Federacije BiH |
- izvršiti provjeru zdravstvene ispravnosti životnih namirnica, predmeta opće upotrebe i hemijskih materija propisanom metodologojom |
Federalni sanitarni granični inspektori |
Kontinuirano |
|
3. |
Utvrđivanje zdravstvene ispravnosti uvezenih biljnih vrsta, sadnog materijala u cilju zaštite proizvođača biljnih kultura a time i potrošača |
- izvršiti provjeru zdravstvene ispravnosti bilja, sadnica i sl. propisanom metodologijom |
Federalni granični fito sanitarni inspektori |
Kontinuirano |
|
4. |
Osiguranje korištenja kvalitetnih tečnih naftnih goriva potrošačima |
- provjere kvaliteta goriva laboratorijskim ispitivanjem putem uzimanja uzoraka na benzinskim pumpama |
Federalni inspektor za tečna naftna goriva |
Kontinuirano i po zahtjevu stranke |
- kontrolne kuće trebaju decidno provoditi monitoring uzimanja uzoraka goriva, propisan od strane nadležnog državnog ministarstva |
5. |
Obezbijediti sigurnost korištenja dodataka prehrani - dijetetskih proizvoda kroz registraciju u Federalnom ministarstvu zdravstva |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole dodataka prehrani - dijetetskih proizvoda |
Federalni inspektori za hranu |
Kontinuirano |
- edukacija uvoznika i proizvođača dodataka prehrani, - saradnja sa Federalnim ministarstvom zdravstva i Komisijom za registraciju |
6. |
Obezbijediti sigurnost korištenja vode koja se upotrebljava za piće kroz registraciju prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda te stonih voda u Agenciji za sigurnost hrane BiH |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole prirodnih mineralnih, izvorskih te stonih voda |
Federalni inspektori za hranu |
Kontinuirano |
- edukacija proizvođača i uvoznika o kontroli prirodnih mineralnih, izvorskih te stonih voda, - saradnja sa Agencijom za sigurnost hrane BiH |
7. |
Osigurati veću informiranost potrošača o hrani, usklađivanjem deklaracija životnih namirnica sa Pravilnikom o pružanju informacija potrošačima o hrani ("Službeni glasnik BiH" broj 68/13) |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole usklađenosti sa Pravilnikom o pružanju informacija potrošačima o hrani, sa posebnim aspektom na označavanje hranjive (energetske) vrijednosti |
Federalni inspektori za hranu |
Kontinuirano |
- edukacija proizvođača i uvoznika subjekata u poslovanju s hranom u pogledu navedenog Pravilnika, - saradnja sa Agencijom za sigurnost hrane BiH |
8. |
Pružiti potrošačima veću sigurnost kod upotrebe registriranih lijekova |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole registriranih lijekova |
Federalni farmaceutski inspektori |
Kontinuirano |
- ostvariti saradnju sa Agencijom za lijekove i medicinska sredstva BiH |
9. |
Pružiti veću informiranost potrošača o sigurnosti upotrebe registriranih lijekova koji se uvoze interventno |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole registriranih lijekova |
Federalni farmaceutski inspektori |
Kontinuirano |
- edukacija subjekata maloprodaje, - ostvariti saradnju sa Agencijom za lijekove i medicinska sredstva BiH |
10. |
Obezbijediti sigurnu upotrebu kozmetike sa posebnom namjenom |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole kozmetike sa posebnom namjenom |
Federalni farmaceutski inspektori |
Kontinuirano |
- edukacija subjekata maloprodaje, - ostvariti saradnju sa Federalnim ministarstvom zdravstva |
11. |
Omogućiti bezbjedno korištenje dječijih igračaka i baby flašica sa zdravstvenog aspekta |
- monitoring i pojačani inspekcijski nadzori iz oblasti kontrole dječijih igračaka i flašica za bebe |
Glavni federalni zdravstveni inspektor i kantonalni sanitarni inspektori |
mart/april 2018. godine |
- kontinuirani monitorinzi sa Agencijom za nadzor nad tržištem BiH, - saradnja sa nadležnim kantonalnim sanitarnim inspektorima |
12. |
Omogućiti da potrošačima u BiH budu dostupni podaci o zdravstvenom stanju proizvoda/hrane životinjskog porijekla koji su proizvedeni na području Federacije BiH |
- pojačati inspekcijsku kontrolu označavanja proizvoda (veterinarska oznaka), hrane životinjskog porijekla u maloprodajnim i ugostiteljskim objektima, - na web stranici Federalne uprave za inspekcijske poslove upisati veterinarske oznake-veterinarski kontrolni broj bez naziva firme a sa rezultatima inspekcijskih i laboratorijskih nalaza, - povećati broj službenih uzoraka |
Federalni veterinarski inspektorat i kantonalni veterinarski inspektori Federalna uprava za inspekcijske poslove (FUZIP) FUZIP i Vlada F BiH |
Kontinuirano mart 2018. godine Po usvajanju budžeta za 2018. godinu |
- da FUZIP donese plan za kantonalnu veterinarsku inspekciju - ostvariti saradnju sa udruženjima za zaštitu potrošača, - iskoordinirati sličnu aktivnost sa inspekcijama Republike Srpske i Brčko Distrikta BiH - usvojiti pravilnik o naknadama za službene kontrole |
13. |
Osigurati potrošačima veći stepen sigurnosti konzumiranja proizvoda animalnog porijekla kroz povećanje svijesti vlasnika životinja kao proizvođača hrane i značaj upotrebe lijekova koji se koriste u veterinarstvu |
- anketiranje vlasnika životinja čiji se proizvodi koriste za ishranu ljudi - edukacije vlasnika životinja - nagradna igra - mjesečno u svakoj općini jednom vlasniku životinje/a, koji dostavi fiskalni račun o veterinarskoj usluzi, refundirati iznos |
Federalna uprava za inspekcijske poslove putem web stranice |
mart 2018. godine Kontinuirano Kontinuirano |
- ostvariti kontakt sa stručnjacima u oblasti ispitivanja javnog mijenja radi izrade programa za 2019. godinu - angažirati eksterne eksperte kao trenere - osigurati veće nagrade kada se koordinira aktivnost sa općinama i kantonima |
14. |
Osigurati veći stepen sigurnosti proizvoda koji se stavljaju u promet na tržište kroz povećanje nivoa implementacije službenih kontrola baziranih na analizi rizika i rezultatima reprezentativnog broja službenih uzoraka |
- izmjeniti Zakon o inspekcijama FBiH u smislu omogućavanja zakonskog osnova za donošenje pravilnika o službenim kontrolama |
Federalna uprava za inspekcijske poslove, Federalno ministarstvo pravde i Vlada FBiH |
januar 2018. godine |
- usvojiti Zakon o veterinarstvu i sigurnosti hrane u FBiH |
15. |
Povećati sigurnost potrošača kod upotrebe predmeta i proizvoda opće upotrebe kroz jačanje saradnje sa nosiocima zaštite potrošača |
- nastavak saradnje sa Agencijom za nadzor nad tržištem BiH i proširenje saradnje sa ostalim nosiocima zaštite potrošača, ombudsmenima i udruženjima za zaštitu potrošača, - razmjena informacija i pozitivnih iskustava u primjeni propisa iz oblasti zaštite potrošača u EU |
Federalna uprava za inspekcijske poslove i kantonalne uprave - Inspektorati tržišno-turističke inspekcije, Agencija za nadzor nad tržištem BiH |
Kontinuirano i/ili po potrebi |
- primjena propisa za zaštitu potrošača svih nosilaca zaštite potrošača |
16. |
Stvaranje kontinuiranog pristupa sigurnosti potrošača kroz jačanje discipline u primjeni propisa iz oblasti zaštite potrošača, te kroz laboratorijsko ispitivanje prehrambenih i neprehrambenih proizvoda u unutrašnjoj kontroli s ciljem provjere da li isti zadovoljavaju propisane uvjete kvaliteta, odnosno, sigurnosne zahtjeve Nastavak saradnje sa Agencijom za nadzor nad tržištem BiH s ciljem administrativne, vizuelne i laboratorijske provjere neprehrambenih proizvoda |
- izvršiti planirane kontrole po planu i programu za 2018. godinu, ovisno o oblasti nadzora vršiti kontinuirane ili povremene kontrole, te nadzore po zahtjevima potrošača i drugih nosioca zaštite potrošača, - uzimanje uzoraka proizvoda koji su u prometu u unutrašnjoj kontroli (prehrambeni i neprehrambeni proizvodi) kao i na mjestima proizvodnje (prehrambeni proizvodi) te dostavljanje istih u ispitne laboratorije |
Federalna uprava za inspekcijske poslove i kantonalne uprave - Inspektorati tržišno-turističke inspekcije |
Povremeno u ovisnosti od planiranih projektnih aktivnosti i odobrenih sredstava |
- osiguranje finansijskih sredstava za realizaciju navedenih zadataka |
17. |
Stvaranje zakonskih pretpostavki za efikasniji rad inspekcija u cilju bolje zaštite potrošača |
- pokrenuti inicijativu za izmjene i dopune zakona i podzakonskih akata, - aktivno učestvovati u donošenju novih propisa |
Federalna uprava za inspekcijske poslove i kantonalne uprave, resorna federalna i državna ministarstva |
Po potrebi |
- aktivno se uključiti u izradu propisa iz oblasti zaštite potrošača i na zahtjev obrađivača propisa |
18. |
Edukacija iz oblasti zaštite potrošača i informiranje potrošača |
- učešće u seminarima, okruglim stolovima na temu zaštite potrošača, - informiranje potrošača o izvršenim inspekcijskim nadzorima nad primjenom propisa koji se odnose na zaštitu potrošača |
Federalna uprava za inspekcijske poslove i kantonalne uprave - Inspektorati tržišno-turističke inspekcije |
Povremeno i po potrebi |
- saradnja sa drugim nosiocima zaštite potrošača, educiranje te usklađivanje propisa sa propisima iz EU |
19. |
Osigurati potrošačima da kupovinom proizvoda koji se vagaju, isti budu mjereni na ispravnim i baždarenim uređajima - vagama |
- kontrola primjene Zakona o mjeriteljstvu kroz inspekcijske nadzore |
Inspektorat tržišno-turističke inspekcije |
Kontinuirano |
- potrebno je harmonizirati federalne i državne propise i postupanja institucija oba nivoa vlasti |
20. |
Omogućiti potrošačima korištenje originalnih audio - video, pisanih djela i licenciranih softvera |
- kontrola primjene Zakona o autorskim i srodnim pravima |
Inspektorat tržišno-turističke inspekcije |
Kontinuirano |
|
POGLAVLJE XVIII - Republička uprava za inspekcijske poslove
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju. zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Jačanje discipline u primjeni propisa iz oblasti zaštite potrošača |
- redovne i vanredne kontrole (planirane kontrole i kontrole po dojavama i reklamacijama potrošača) |
Inspektorat RS i inspekcije u sastavu organa lokalne samouprave |
Kontinuirano |
- jačanje saradnje svih nosilaca zaštite potrošača kroz planiranje ciljeva, zadataka i sredstava za njihovu realizaciju |
2. |
Laboratorijska provjera usaglašenosti proizvoda sa definiranim zahtjevima |
- uzorkovanje i dostavljanje na laboratorijsko ispitivanje |
Inspektorat RS, inspekcije u sastavu organa lokalne samouprave i ovlaštene laboratorije |
Povremeno prema procjeni rizika i u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima |
- jačanje laboratorijskih kapaciteta i veća finansijska sredstva |
3. |
Jačanje komunikacije i razmjena informacija sa svim nosiocima zaštite potrošača |
- saradnja sa udruženjima potrošača, Agencijom za nadzor nad tržištem BiH, inspekcijskim organima FBiH, inspekcijskim organima Brčko Distrikta BiH i drugim nadležnim institucijama, - razmjena informacija putem međunarodnih sistema za brzo obavještavanje (RASFF, RAPEX) |
Inspektorat RS i inspekcije u sastavu organa lokalne samouprave |
Kontinuirano |
- održavanje stalne komunikacije i intenziviranje iste u određenim okolnostima |
4. |
Informiranje potrošača |
- medijsko predstavljanje planiranih i realiziranih inspekcijskih aktivnosti |
Inspektorat RS i inspekcije u sastavu organa lokalne samouprave |
Povremeno po potrebi |
- objektivno i pravovremeno informiranje |
5. |
Potpuno primjenjivi propisi |
- davanje mišljenja i inicijativa za izmjenu propisa iz oblasti zaštite potrošača |
Inspektorat RS i inspekcije u sastavu organa lokalne samouprave |
Po potrebi |
- bolja saradnja između predlagača propisa i inspekcijskih organa |
6. |
Edukacija i podizanje svijesti potrošača |
- učešće u kampanjama |
Nadležni organi |
Po potrebi |
- veća učestalost i obuhvatnost provođenja kampanja putem masovnih sredstava informiranja |
POGLAVLJE XIX - Inspektorat Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sistemu zaštite potrošača i trenutno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2018. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nosioci |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Jačanje društvene discipline i odgovornosti u primjeni propisa čime se postiže zaštita potrošača i smanjuje nelojalna konkurencija |
- vršenje inspekcijskog nadzora uz davanje prioriteta manje uređenim oblastima, - inspekcijski nadzor će se vršiti u skladu sa Planom i programom rada za 2018. godinu pojedinih inspekcija, - po potrebi inspekcijski nadzor će biti usmjeren prema oblastima sa pojavom većeg rizika, - pored proaktivnog, vršit će se i reaktivni nadzor koji obuhvata aktivnosti pokrenute na osnovu prigovora potrošača, obavještenja i informacija od nadležnih agencija i dr. |
Nadležne inspekcije u sastavu Inspektorata Brčko Distrikta BiH |
Kontinuirano |
- usklađivanje propisa sa propisima EU, - donošenje novih, te izmjene i dopune postojećih pravnih propisa u cilju podizanja kvalitete zaštite potrošača, - jačanje laboratorijskih kapaciteta i ovlašćivanje laboratorija za pojedina ispitivanja, - saradnja između svih nosilaca aktivnosti zaštite potrošača, - provođenje aktivnosti uzorkovanja pojedinih vrsta roba na tržištu |
POGLAVLJE XX - Udruženja potrošača
POGLAVLJE XXI - Obrazovne institucije i mediji
DIO PETI - OKVIRNI OBIM FINANSIJSKIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE ZADATAKA IZ PROGRAMA
DIO ŠESTI - OKVIRNI OBIM FINANSIJSKIH SREDSTAVA ZA PODSTICANJE RAZVOJA I DJELOVANJA UDRUŽENJA ZA ZAŠTITU POTROŠAČA
DIO SEDMI - ZAKLJUČAK
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.