Službeni glasnik BiH, broj 25/18

Na osnovu člana IV. 4. a) Ustava Bosne i Hercegovine, Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine na 58. sjednici Predstavničkog doma, održanoj 7. marta 2018. godine, i na 37. sjednici Doma naroda, održanoj 17. aprila 2018. godine, usvojila je


ZAKON


O PARLAMENTARNOM NADZORU


POGLAVLJE I. OPĆE ODREDBE


Član 1.
(Predmet Zakona)

(1) Zakonom o parlamentarnom nadzoru (u daljnjem tekstu: Zakon) regulira se nadzor Parlamentarne skupštine BiH nad radom svih budžetskih i vanbudžetskih institucija Bosne i Hercegovine, organa uprave i institucija s javnim ovlaštenjima (u daljnjem tekstu: nadzirane institucije BiH), te nadzor nad radom lica koja upravljaju dijelom budžetskih i vanbudžetskih izvora sredstava profitnih ili neprofitnih organizacija i tijela, a koja su porijeklom iz izvora Bosne i Hercegovine ili su donirana institucijama i tijelima Bosne i Hercegovine, bez obzira na procentualni iznos, lica za čije imenovanje potvrdu ili saglasnost daju jedan ili oba doma Parlamentarne skupštine BiH (u daljnjem tekstu: odgovorna lica).

(2) Predsjedništvo BiH, Ustavni sud BiH, Institucija ombudsmena za ljudska prava BiH i Ured za reviziju institucija BiH nadziru se isključivo u pogledu finansijskog poslovanja, a Centralna banka BiH nadzire se u skladu s članom 64. Zakona o Centralnoj banci Bosne i Hercegovine.

(3) Zakonom se reguliraju: nadležnost tijela koje provodi parlamentarni nadzor, postupak provođenja parlamentarnog nadzora, saradnja u oblasti parlamentarnog nadzora, način izvještavanja Parlamentarne skupštine BiH kao i sankcije koje se mogu preduzeti u postupcima parlamentarnog nadzora.

Član 2.
(Korištenje izraza u ovom zakonu)

Izrazi korišteni u ovom zakonu, a koji su radi preglednosti dati u jednom gramatičkom rodu, bez diskriminacije se odnose i na muškarce i na žene.

Član 3.
(Zabrana diskriminacije)

Zabrana diskriminacije primjenjuje se na sve budžetske i vanbudžetske institucije BiH, organe uprave i institucije s javnim ovlaštenjima, javne organe kao i na sva fizička ili pravna lica u javnom i privatnom sektoru, u svim oblastima.

Član 4.
(Značenje izraza)

U smislu ovog zakona:

a) nadzor je skup mjera i postupaka opisanih u ovom zakonu i iz njega izvedenim podzakonskim aktima, koji se provode s ciljem ostvarivanja nadzorno-korektivne uloge i funkcije Parlamentarne skupštine BiH;

b) aktivnost je svaki konkretan zadatak, posao, operacija ili postupak tijela koje provodi parlamentarni nadzor;

c) saradnja je proces koji je usmjeren ka razmjeni iskustava i izgradnji povjerenja između organa koji je ostvaruju, čiji je cilj ukupno poboljšanje stanja u nekoj oblasti;

d) odgovorno lice je imenovani zvaničnik u organima vlasti Bosne i Hercegovine koji provodi javna ovlaštenja na osnovu zakona, odnosno ministar, direktor agencije ili sličnog tijela, odnosno rukovodilac agencije, institucije ili drugog tijela koje je predmet nadzora;

e) ovlašteno lice je lice u instituciji ili tijelu koje je predmet nadzora, kojem su po osnovu funkcije (radnog mjesta) ili posebnog ovlaštenja povjereni određeni poslovi koji se odnose na primjenu zakona ili drugih propisa;

f) parlamentarna istraga je skup mjera i aktivnosti koje se preduzimaju s ciljem ostvarivanja parlamentarnog nadzora kako bi se u radu institucija ili tijela koja su predmet nadzora identificiralo postupanje suprotno zakonu;

g) saslušanje je specifičan oblik ispitivanja određenog lica, koje koristi tijelo koje provodi parlamentarni nadzor kako bi saznalo neophodne informacije ili činjenice o nekoj temi. Ono može biti javno ili zatvoreno za javnost;

h) javna rasprava je oblik sastanaka (okupljanja) zainteresiranih organizacija, institucija i pojedinaca, organiziranih radi dobivanja mišljenja i stavova javnosti o određenim prijedlozima zakona.

Član 5.
(Principi parlamentarnog nadzora)

Provođenje parlamentarnog nadzora zasnovano je na principima ustavnosti, zakonitosti, demokratičnosti, te poštivanju ljudskih prava i sloboda.

Član 6.
(Subjekti koji provode parlamentarni nadzor)

(1) Parlamentarni nadzor provodi Parlamentarna skupština BiH posredstvom svojih domova, stalnih radnih tijela, a po potrebi i ad hoc radnih tijela koja imaju određene zadatke u provođenju nadzora (u daljnjem tekstu: tijelo koje provodi parlamentarni nadzor).

(2) Poslanici i delegati provode parlamentarni nadzor postavljanjem poslaničkih odnosno delegatskih pitanja.

Član 7.
(Cilj nadzora)

(1) Parlamentarni nadzor provodi se s ciljem unapređenja odgovornosti, efektivnosti, efikasnosti, ekonomičnosti, opravdanosti poslovanja ili samo dijelova poslovanja institucija i tijela iz člana 1. ovog zakona, provjere izvještaja, transparentnosti i funkcionalnosti institucija nad kojima se provodi nadzor.

(2) Parlamentarni nadzor provodi se radi poboljšanja upravljanja datim ovlaštenjima, javnim finansijama, te preventivne zaštite od nezakonitog djelovanja, zloupotrebe položaja i ovlaštenja, materijalnih i finansijskih resursa, prikupljanja informacija i činjenica o događajima koji se odnose na rad institucija i organa uprave BiH.

Član 8.
(Sjednice tijela koje provodi parlamentarni nadzor)

(1) Sjednice tijela koje provodi parlamentarni nadzor otvorene su za javnost.

(2) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može odlučiti da o određenim pitanjima iz svog djelokruga raspravlja na sjednici zatvorenoj za javnost.

Član 9.
(Nadležnosti tijela koje provodi parlamentarni nadzor)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor ima sljedeće nadležnosti:

a) provodi nadzor nad općom zakonitošću rada institucije ili organa javne uprave u BiH, ili nad zakonitošću postupanja odgovornog ili ovlaštenog lica u tim organima i institucijama;

b) provodi nadzor nad stepenom u kojem institucije ili organi javne uprave u BiH primjenjuju konkretan zakon;

c) provodi nadzor s ciljem utvrđivanja stanja u nekoj konkretnoj oblasti;

d) provodi nadzor s ciljem provjere zakonitog trošenja finansijsko-materijalnih sredstava kojima raspolažu nadzirana tijela ili institucije;

e) razmatra i usvaja izvještaje o radu nadziranih institucija u vezi s predmetom nadzora koji je u toku ili u vezi s ranije obavljenim nadzorom;

f) pokreće inicijative i podnosi prijedloge za donošenje novih ili izmjene i dopune postojećih zakona iz nadležnosti nadziranih institucija;

g) razmatra prijedloge i peticije upućene tijelu koje provodi parlamentarni nadzor u vezi s radom nadziranih institucija.

(2) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor podnosi Parlamentarnoj skupštini BiH izvještaj o nadležnostima iz stava (1) ovog člana, te o svojim zaključcima i prijedlozima izvještava Parlamentarnu skupštinu BiH u skladu s odredbama ovog zakona.

POGLAVLJE II. OVLAŠTENJA TIJELA KOJE PROVODI PARLAMENTARNI NADZOR


Član 10.
(Ovlaštenja tijela koje provodi parlamentarni nadzor)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može:

a) pozivati i postavljati pitanja svjedocima iz bilo koje institucije u BiH;

b) zahtijevati izvještaj od bilo kojeg izabranog i imenovanog zvaničnika, službenika ili institucije;

c) zahtijevati pomoć revizora;

d) zatražiti pomoć nezavisnih stručnjaka van institucija u BiH;

e) voditi interaktivnu komunikaciju i obavljati posjete nadziranim institucijama;

f) imati pristup i uvid u dokumentaciju potrebnu za provođenje parlamentarnog nadzora nezavisno od toga nad kime se provodi nadzor;

g) provjeravati provođenje zakona iz nadležnosti nadziranih institucija razmatranjem izvještaja o radu, izvještaja upravne inspekcije, izvještaja interne revizije, izvještaja istražnih organa i tijela i institucija za provođenje zakona, izvještaja Ureda za reviziju institucija BiH, izvještaja nevladinih organizacija koje su obavile monitoring i evaluaciju, te putem izjašnjenja ili javnih saslušanja, kao i korištenjem drugih izvora informacija poput medija, istraživačkog novinarstva i sl.

(2) Prilikom ostvarivanja parlamentarnog nadzora može se zatražiti mišljenje Institucije ombudsmena za ljudska prava BiH, kao i dostavljanje podataka od drugih organa uprave i organizacija koji raspolažu činjenicama ili dokumentima potrebnim za provođenje parlamentarnog nadzora.

(3) Na osnovu činjenica utvrđenih saslušanjem ili uvidom u službenu dokumentaciju, tijelo koje provodi parlamentarni nadzor sačinit će izvještaj s prijedlogom mjera za Parlamentarnu skupštinu BiH.

(4) Prijedlog mjera može obuhvatati prijedlog za razrješenje odgovornih lica.

Član 11.
(Pozivanje i postavljanje pitanja svjedocima)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može pozivati i saslušati svjedoke iz bilo koje institucije u BiH i može od njih zahtijevati da odgovore na sva pitanja i iznesu sve činjenice i informacije, kao i one koje se smatraju tajnim podatkom.

(2) Na poziv tijela koje provodi parlamentarni nadzor, svako lice iz nadzirane institucije dužno je odazvati se pozivu i prisustvovati sjednicama tijela koje provodi parlamentarni nadzor i u okviru svojih ovlaštenja dati informacije i odgovoriti na pitanja članova tijela koje provodi parlamentarni nadzor.

(3) U okviru svojih ovlaštenja, pozvano lice dužno je govoriti istinu, priložiti traženu dokumentaciju, dati informacije i odgovoriti na pitanja članova tijela koje provodi parlamentarni nadzor.

(4) U slučaju spriječenosti, pozvano lice obavezno je pismenim putem obavijestiti tijelo koje provodi parlamentarni nadzor o razlozima spriječenosti najkasnije 48 sati prije početka sjednice.

Član 12.
(Izvještavanje izabranog ili imenovanog zvaničnika, službenika ili institucije)

(1) U ostvarivanju parlamentarnog nadzora tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može zatražiti podnošenje posebnog izvještaja o određenom pitanju, određenoj oblasti ili za određeni period od bilo kojeg izabranog ili imenovanog zvaničnika, službenika ili institucije.

(2) Na zahtjev tijela koje provodi parlamentarni nadzor, izabrani ili imenovani zvaničnik, službenik ili odgovorno lice iz nadzirane institucije dužno je da usmeno obrazlaže izvještaj, odnosno informaciju, koje je nadzirana institucija podnijela tijelu koje provodi parlamentarni nadzor u skladu s ovim zakonom i odgovara na pitanja članova tijela koje provodi parlamentarni nadzor.

Član 13.
(Postupak s preporukama Ureda za reviziju institucija BiH)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor nadzire primjenu preporuka koje izradi Ured za reviziju institucija BiH.

(2) Institucija u kojoj je Ured za reviziju institucija BiH proveo nadzor u skladu s posebnim zakonom (revidirana institucija) dužna je sačiniti program s rokovima primjene preporuka u skladu s nadležnostima, najkasnije 60 dana nakon zaprimanja izvještaja.

(3) Ako revidirana institucija ne provede program primjene preporuka u navedenom roku, tijelo koje provodi parlamentarni nadzor dužno je predložiti domovima Parlamentarne skupštine BiH da primijene član 16. stav (4) Zakona o reviziji institucija Bosne i Hercegovine.

(4) Program s rokovima primjene preporuka iz stava (2) ovog člana objavljuje se na internetskoj stranici revidirane institucije i na internetskoj stranici Parlamentarne skupštine BiH.

Član 14.
(Pomoć nezavisnih stručnjaka i institucija u BiH)

Radi efikasnijeg obavljanja sprecijaliziranog i usmjerenog parlamentarnog nadzora, tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može zatražiti pomoć nezavisnih stručnjaka i institucija u BiH.

Član 15.
(Interaktivna komunikacija i posjete nadziranim institucijama)

(1) Svako lice iz nadzirane institucije ima obavezu da sarađuje s tijelom koje provodi parlamentarni nadzor.

(2) Radne posjete tijela koje provodi parlamentarni nadzor nadziranim institucijama mogu biti najavljene i nenajavljene.

(3) Odgovorno lice obavezno je tijelu koje provodi parlamentarni nadzor omogućiti pristup svim prostorijama u nadziranoj instituciji u skladu sa Zakonom o zaštiti tajnih podataka.

Član 16.
(Pristup i uvid u dokumentaciju potrebnu za provođenje parlamentarnog nadzora nezavisno od toga nad kime se provodi nadzor)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor ovlašteno je da pristupi i ostvari uvid u sve dostupne informacije i dokumente u vezi s radom nadziranih institucija, a koje je sačinilo bilo koje lice u nadziranoj instituciji.

(2) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor ostvaruje pristup i uvid u dokumentaciju iz stava (1) ovog člana na sljedeći način:

a) direktnim uvidom tokom radne posjete, kada se sačinjava zapisnik o dokumentima u koje je ostvaren uvid;

b) pribavljanjem dokumentacije od nadzirane institucije.

(3) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor pribavlja dokumentaciju iz stava (2) tačka b) ovog člana na osnovu zahtjeva u kojem se navodi naziv nadzirane institucije od koje se dokumentacija zahtijeva, vrsta potrebne dokumentacije, te rok i forma u kojoj se mora dostaviti tijelu koje provodi parlamentarni nadzor.

(4) Ako dokumentacija ima određenu oznaku tajnosti, primjenjuju se Zakon o zaštiti tajnih podataka i propisi Bosne i Hercegovine kojima se regulira postupanje s tajnim podacima.

(5) Ako dokumentacija ima određenu oznaku tajnosti NATO-a, Evropske unije, druge zemlje i međunarodne ili regionalne organizacije, tijelo koje provodi parlamentarni nadzor ostvaruje uvid u takvu dokumentaciju u skladu s međunarodnim sporazumom i Zakonom o zaštiti tajnih podataka.

Član 17.
(Drugi načini provjere provođenja zakona iz nadležnosti nadziranih institucija)

Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može provjeravati provođenje zakona iz nadležnosti nadziranih institucija razmatranjem:

a) izvještaja o radu;

b) izvještaja upravne inspekcije;

c) izvještaja interne revizije;

d) izvještaja istražnih organa i tijela i institucija za provođenje zakona;

e) izvještaja Ureda za reviziju institucija BiH;

f) izvještaja nevladinih organizacija koje su provodile monitoring i evaluaciju;

g) putem izjašnjenja ili javnih saslušanja te

h) korištenjem drugih izvora informacija poput medija, istraživačkog novinarstva i sl.

POGLAVLJE III. NAČINI PROVOĐENJA PARLAMENTARNOG NADZORA


Odjeljak A. Opće odredbe


Član 18.
(Način provođenja parlamentarnog nadzora)

Parlamentarni nadzor provodi se na sljedeći način:

a) provođenjem saslušanja;

b) održavanjem javnih rasprava i tematskih sjednica;

c) provođenjem parlamentarnih javnih istraga;

d) putem poslaničkih odnosno delegatskih pitanja i interpelacija;

e) slanjem zahtjeva Predsjedništvu BiH za dostavljanje izvještaja u pisanoj formi;

f) predlaganjem Parlamentarnoj skupštini BiH glasanja o nepovjerenju i potrebi rekonstrukcije Vijeća ministara BiH;

g) razmatranjem izvještaja.

Odjeljak B. Saslušanja


Član 19.
(Provođenje saslušanja)

(1) Saslušanje se provodi kada se ocijeni da je to potrebno, radi pribavljanja informacija ili stručnih mišljenja, sagledavanja stanja u pojedinim oblastima iz nadležnosti tijela, pronalaženja rješenja za određena pitanja, ako ima saznanja da postoje nezakonitosti i nepravilnosti u radu nadziranih institucija i u drugim slučajevima kada odluči tijelo koje provodi parlamentarni nadzor.

(2) Saslušanje se provodi uvijek u slučajevima ponovljenih pojedinačnih nalaza revizije istog ili sličnog sadržaja najmanje dva puta u posljednje tri godine, prema službenoj evidenciji Ureda za reviziju institucija BiH i komisija za finansije i budžet oba doma Parlamentarne skupštine BiH, te nakon svakog objavljenog izvještaja o reviziji učinka.

(3) Saslušanju iz stava (2) ovog člana obavezno se podvrgavaju odgovorna i ovlaštena lica nadzirane institucije, u roku od 90 dana od objavljivanja zadnjeg revizorskog izvještaja.

(4) Tijelo koje provodi parlamentarnu istragu može provoditi javna ili zatvorena saslušanja, samostalno ili s drugim nadležnim tijelima.

Član 20.
(Pokretanje saslušanja)

(1) Odluku o provođenju saslušanja donosi jedan od domova Parlamentarne skupštine BiH ili tijelo koje provodi parlamentarni nadzor.

(2) Kada odluku o provođenju saslušanja donosi dom, kolegij doma obavještava tijelo koje provodi parlamentarni nadzor da je određeno za provođenje saslušanja.

(3) Odluka doma sadrži:

a) predmet i cilj saslušanja;

b) rok za provođenje saslušanja i dostavljanje izvještaja Parlamentarnoj skupštini BiH.

(4) Kada odluku o provođenju saslušanja donosi tijelo koje provodi parlamentarni nadzor, predsjedavajući tijela koje provodi parlamentarni nadzor upoznaje kolegij doma, a kada odluku o provođenju saslušanja donosi zajedničko tijelo oba doma Parlamentarne skupštine BiH koje provodi parlamentarni nadzor, predsjedavajući tog tijela o tome upoznaje kolegije oba doma.

(5) Odluka tijela koje provodi parlamentarni nadzor o provođenju saslušanja sadrži elemente iz stava (3) ovog člana.

Član 21.
(Odazivanje na poziv)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor, koje je određeno za provođenje saslušanja ili koje je odlučilo da provede saslušanje utvrđuje listu lica i termin saslušanja i poziva ih u pisanoj formi.

(2) Lista lica koja je potrebno saslušati (uključujući i lica koja nisu zvaničnici institucija vlasti) može se proširivati u bilo kom trenutku u toku saslušanja.

(3) Na poziv tijela koje provodi parlamentarni nadzor, pozvano lice iz nadzirane institucije dužno je odazvati se pozivu i prisustvovati javnom saslušanju tijela koje provodi parlamentarni nadzor.

Član 22.
(Radnje tokom saslušanja)

Saslušanje se, u pravilu, snima fonografski, odnosno o njemu se vodi zapisnik, a tehničke i druge ispravke mogu se obaviti samo u dogovoru i uz saglasnost lica koja su predmet saslušanja.

Član 23.
(Izvještaj o saslušanju)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor sačinjava i nadležnom domu dostavlja izvještaj o javnom saslušanju, koji sadrži suštinu izlaganja.

(2) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor mora predložiti domu na usvajanje i odgovarajuće zaključke.

(3) Ako izvještaj iz stava (1) ovog člana sadrži sumnju u izvršenje krivičnog djela, tijelo koje provodi parlamentarni nadzor mora proslijediti izvještaj nadležnom tužilaštvu.

(4) Izvještaj o saslušanju, zajedno sa zaključcima iz stava (2) ovog člana, objavljuje se na internetskoj stranici Parlamentarne skupštine BiH i na internetskoj stranici nadzirane institucije, u skladu sa Zakonom o zaštiti tajnih podataka.

Član 24.
(Saslušanje nezavisnih i regulatornih tijela)

Saslušanje nezavisnih i regulatornih tijela obuhvata pravilnosti rada, ali i procjenu političkog uticaja na rad nezavisne i regulatorne institucije, odnosno imenovanog lica koje rukovodi institucijom.

Odjeljak C. Javne rasprave i tematske sjednice


Član 25.
(Održavanje javnih rasprava i tematskih sjednica)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može odlučiti da održi javnu raspravu ili tematsku sjednicu tokom postupka razmatranja pitanja koja su predmet parlamentarnog nadzora, te o tome podnosi izvještaj domu.

(2) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor obavezno poziva predstavnike nadziranih institucija na javne rasprave ili tematske sjednice.

(3) Javna rasprava ili tematska sjednica može uključivati učešće vanjskih eksperata, zainteresiranih organizacija, institucija i pojedinaca.

(4) Vanjski eksperti, zainteresirane organizacije, institucije i pojedinci mogu prije održavanja javne rasprave dostaviti svoje stavove i mišljenja u pisanoj formi tijelu koje provodi parlamentarni nadzor.

(5) Javna rasprava ili tematska sjednica tijela koje provodi parlamentarni nadzor održava se u roku od 15 dana od dana zakazivanja.

(6) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor oglašava na internetskoj stranici Parlamentarne skupštine BiH održavanje javne rasprave ili tematske sjednice.

Član 26.
(Mišljenje učesnika javne rasprave ili tematske sjednice)

(1) Učesnici javne rasprave ili tematske sjednice iznose svoja mišljenja o pitanjima koja su u funkciji parlamentarnog nadzora, a koja će tijelo koje provodi parlamentarni nadzor razmatrati.

(2) Nakon završene javne rasprave ili tematske sjednice, a u skladu sa zaključkom tijela koje provodi parlamentarni nadzor, učesnici mogu priložiti stručne radove, informacije i druge materijale podnesene tokom javne rasprave ili tematske sjednice.

(3) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor razmatrat će na svojoj sjednici sve priložene stručne radove i druge materijale podnesene tokom javne rasprave ili tematske sjednice.

Član 27.
(Rezultati javne rasprave ili tematske sjednice)

Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor, uz izvještaj, prilaže i transkript javne rasprave ili tematske sjednice ako postoji, kao i radove i materijale podnesene tokom javne rasprave ili tematske sjednice.

Odjeljak D. Provođenje parlamentarnih javnih istraga


Član 28.
(Komisije za istrage)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može provoditi javne istrage.

(2) U okviru tijela koje provodi parlamentarni nadzor, a zbog specifičnih potreba, mogu se na privremenoj osnovi formirati posebne komisije za istrage, koje uključuju istražne komisije, potkomisije i radne grupe.

(3) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor donosi odluke o imenovanju svojih članova u komisije za istrage i uređuje njihovu strukturu, zadatke i nadležnosti.

(4) Prilikom formiranja komisije za istrage u tijelu koje provodi parlamentarni nadzor vodit će se računa o adekvatnoj zastupljenosti konstitutivnih naroda, članova opozicije i uravnoteženoj zastupljenosti oba spola.

Član 29.
(Ovlaštenja i zadaci komisija za istrage)

(1) Komisija za istrage formira se radi efikasnijeg provođenja specijaliziranog i usmjerenog parlamentarnog nadzora te obavlja poslove i zadatke koje joj odredi tijelo koje provodi parlamentarni nadzor.

(2) Komisija za istrage donijet će svoj poslovnik u kojem će propisati odredbe u vezi s dokazima, postupak pozivanja svjedoka, prava i dužnosti svjedoka, angažman vještaka, te, između ostalog, i izvještavanje tijela koje provodi parlamentarni nadzor.

(3) Komisija za istrage ovlaštena je da pozove lica da se pojave pred njom, te da predoče informacije i dokumente potrebne za obavljanje njene funkcije.

(4) Pozvana lica dužna su odazvati se pozivu, svjedočiti, dati pojašnjenja i odgovoriti na pitanja.

(5) Informacije i dokumenti koje komisija zatraži na uvid moraju biti dostavljeni do datuma

koji ona utvrdi.

(6) Nadzirane institucije obavezne su sarađivati s komisijom za istrage i pružati joj svu potrebnu pomoć i informacije u obavljanju njenih poslova i zadataka u skladu s odredbama ovog zakona i Zakona o zaštiti tajnih podataka.

Član 30.
(Izvještaji komisije za istrage)

(1) Po obavljenom zadatku Komisija za istrage dostavlja izvještaj tijelu koje provodi parlamentarni nadzor.

(2) Dnevni redovi, svjedočenja svjedoka, transkripti, zapisnici i izvještaji obavezno se objavljuju na internetskoj stranici Parlamentarne skupštine BiH, u skladu sa Zakonom o zaštiti tajnih podataka.

(3) Svaki član komisije za istrage koji je učestvovao u odlučivanju o izvještaju komisije ima pravo da svoje izdvojeno mišljenje iskaže u posebnom izvještaju ili u obliku izdvojenog mišljenja priloženog osnovnom izvještaju komisije koji odražava rezultate izjašnjavanja većine.

Odjeljak E. Poslanička ili delegatska pitanja i interpelacije


Član 31.
(Poslanička ili delegatska pitanja i inicijative)

(1) Poslanici ili delegati mogu postavljati pitanja i podnositi inicijative predsjedavajućem i članovima Vijeća ministara BiH ili drugim subjektima iz njihove nadležnosti, posebno o stanju u pojedinim oblastima društvenog života i provođenju zakona i drugih akata Parlamentarne skupštine BiH, odnosno o radu ministarstava i drugih organa državne uprave.

(2) Poslanička ili delegatska pitanja mogu se postavljati usmeno ili u pisanoj formi, a inicijative samo u pisanoj formi.

(3) Sva poslanička i delegatska pitanja s odgovorima dostavljaju se svim poslanicima i delegatima u Parlamentarnoj skupštini BiH.

Član 32.
(Usmena pitanja)

(1) Poslanici ili delegati mogu usmeno postavljati pitanja Vijeću ministara BiH, odnosno pojedinom članu Vijeća ministara BiH, na početku svake prve sjednice doma u mjesecu, prije rasprave o dnevnom redu, uz direktan TV prijenos.

(2) Redoslijed postavljanja pitanja određuje se prema redoslijedu prijavljivanja poslanika ili delegata.

(3) Poslanik ili delegat može postaviti jedno pitanje u trajanju do dvije minute. Pitanje mora biti kratko i jasno formulirano i, u pravilu, takvo da se na njega može odgovoriti odmah i bez pripreme.

(4) Poslanik ili delegat može reći da li je zadovoljan ili nezadovoljan odgovorom na pitanje, iznoseći razloge u trajanju do jedne minute.

(5) Ako je nezadovoljan odgovorom, poslanik ili delegat može zatražiti da mu se odgovor dostavi u pisanoj formi u roku od 15 dana.

Član 33.
(Postavljanje pitanja)

(1) Postavljanje usmenih pitanja poslanici ili delegati najavljuju u pisanoj formi najkasnije 24 sata prije početka sjednice doma.

(2) Najava iz stava (1) ovog člana dostavlja se predsjedavajućem Vijeća ministara BiH i onom članu Vijeća ministara BiH na koga je upućena, a obavezno sadrži ime i prezime poslanika ili delegata koji želi usmeno postaviti pitanje, naznaku kome se pitanje postavlja te naznaku oblasti na koju se pitanje odnosi.

(3) Predsjedavajući Vijeća ministara BiH dužan je osigurati prisustvo najmanje polovine članova Vijeća ministara BiH na sjednici doma u vrijeme određeno za usmeno postavljanje poslaničkih ili delegatskih pitanja.

Član 34.
(Odgovori na pitanja)

(1) Član Vijeća ministara BiH kome je pitanje upućeno dužan je odgovoriti na postavljeno pitanje na istoj sjednici na kojoj je ono postavljeno ili navesti razloge zbog kojih na njega ne može odgovoriti. U tom slučaju dužan je dati usmeni odgovor na postavljeno pitanje na prvoj narednoj sjednici doma, u vrijeme određeno za usmeno postavljanje pitanja.

(2) Odgovor na postavljeno pitanje traje do dvije minute.

Član 35.
(Postavljanje pitanja i podnošenje inicijativa)

(1) Poslanik ili delegat može postaviti pitanje i podnijeti inicijativu u pisanoj formi posredstvom predsjedavajućeg doma.

(2) Kada je pitanje formulirano u skladu sa stavom (1) ovog člana, predsjedavajući doma prosljeđuje pitanje i inicijativu onome kome su upućeni.

(3) Predsjedavajući na početku svake sjednice doma obavještava dom koji su poslanici ili delegati postavili pitanje i na koja su pitanja poslanici ili delegati dobili odgovore.

Član 36.
(Odgovor u pisanoj formi)

(1) Pitanja u pisanoj formi uglavnom se, iako ne isključivo, odnose na tehnička pitanja ili ona za koja nije dovoljno jednostavno usmeno objašnjenje.

(2) Odgovor u pisanoj formi mora se dati u roku od 30 dana od dana kada je pitanje dostavljeno onome kome je upućeno.

(3) Ako Vijeće ministara BiH, odnosno njegov član, ne mogu odgovoriti u roku iz stava (2) ovog člana, dužni su posredstvom predsjedavajućeg doma obavijestiti poslanika ili delegata o razlozima zbog kojih to ne mogu učiniti i vremenu kada će dostaviti odgovor.

(4) Kada predsjedavajući doma primi odgovor, kopiju dostavlja svim poslanicima ili delegatima. Predsjedavajući doma daje priliku poslaniku ili delegatu koji je na postavljeno pitanje tražio odgovor u pisanoj formi da se izjasni da li je zadovoljan odgovorom. Ako poslanik ili delegat nije zadovoljan odgovorom, može postaviti dopunsko pitanje u pisanoj formi.

Član 37.
(Zajednička sjednica oba doma – pitanja i odgovori)

(1) Najmanje jednom godišnje Zajednički kolegij organizira posebnu zajedničku sjednicu oba doma o temi: "Delegati i poslanici pitaju – Vijeće ministara BiH odgovara".

(2) Za ove sjednice dijaloškog tipa osigurat će se uslovi za direktni televizijski i radioprijenos radi javnosti rada i informiranja građana o svim relevantnim pitanjima iz nadležnosti izvršnih organa vlasti na nivou Bosne i Hercegovine.

(3) Poslanik ili delegat ima pravo postaviti jedno pitanje i replicirati na odgovore u trajanju do tri minute. Pitanje se dostavlja Vijeću ministara BiH najmanje sedam dana prije održavanja sjednice.

(4) Sjednica iz stava (1) ovog člana zakazuje se 30 dana ranije, a može trajati najduže četiri sata.

Član 38.
(Procedura na zajedničkoj sjednici)

(1) Pitanje se obrazlaže na sljedeći način: poslanik ili delegat postavlja pitanje u trajanju do tri minute, zatim predsjedavajući Vijeća ministara BiH ili resorni ministar dobiva riječ u istom trajanju. Nakon toga, poslanik ili delegat može dati komentar na odgovor ili postaviti novo pitanje u trajanju do dvije minute. Predsjedavajućem Vijeća ministara BiH ili resornom ministru omogućava se novi odgovor u istom trajanju, nakon čega predsjedavajući zaključuje raspravu i daje riječ sljedećem licu ovlaštenom da govori.

(2) Predsjedavajući Vijeća ministara BiH ili resorni ministar mogu zatražiti, iz određenih razloga i samo jednom, da se rasprava o pitanju odgodi za sljedeću sjednicu doma.

Član 39.
(Podnošenje i razmatranje interpelacije)

(1) Interpelacija je pitanje kojim se na sjednici doma otvara rasprava o radu Vijeća ministara BiH u cjelini ili o pojedinim odlukama Vijeća ministara BiH ili određenih ministarstava, te provođenju utvrđene politike i zakona.

(2) Interpelacija se može podnijeti i kada poslanik ili delegat nije zadovoljan ni naknadnim dopunskim pisanim odgovorom Vijeća ministara BiH na postavljeno pitanje, a pitanje i odgovor ukazuju da postoje posebno opravdani razlozi da se o njima otvori rasprava u domu.

(3) Interpelaciju može podnijeti osam poslanika, odnosno tri delegata predsjedavajućem doma u pisanoj formi. U njoj mora biti jasno postavljeno i obrazloženo pitanje koje treba razmatrati.

(4) Kolegij doma razmatra interpelaciju i dostavlja je onome na koga je naslovljena.

Član 40.
(Uvrštavanje interpelacije u dnevni red)

(1) Nakon upućivanja onome na koga je naslovljena, interpelacija se uvrštava u dnevni red sjednice doma u roku od 30 dana od dana njenog upućivanja.

(2) U dnevni red jedne sjednice može biti uvrštena samo jedna interpelacija, a ako je podneseno više interpelacija, razmatrat će se ona koja je prva podnesena.

Član 41.
(Rasprava o interpelaciji)

(1) Predstavnik interpelanata dobiva riječ u trajanju do 30 minuta za objašnjenje interpelacije, zatim, u istom trajanju, riječ dobiva onaj kome je interpelacija upućena. Nakon toga, drugi poslanici ili delegati mogu, na svoje traženje, intervenirati u trajanju do deset minuta. Isto pravilo primjenjuje se i za interpelanta i za onoga kome je interpelacija upućena.

(2) Podnosioci interpelacije mogu povući interpelaciju do zaključenja rasprave.

Član 42.
(Usvajanje interpelacije s potrebnim mjerama)

Nakon rasprave, dom zauzima stav o pitanju koje je pokrenuto interpelacijom i predloženim zaključcima, utvrđuje mjere za rješavanje problema i, po potrebi, utvrđuje odgovornost za nastalo stanje.

Odjeljak F. Informiranje domova Parlamentarne skupštine BiH o pitanjima iz nadležnosti Predsjedništva BiH


Član 43.
(Obavještavanje Predsjedništva BiH o sjednicama doma)

(1) Predsjedavajući doma poziva Predsjedništvo BiH na svaku sjednicu doma.

(2) Na sjednicama na kojima se razmatraju prijedlozi zakona koje predloži Predsjedništvo BiH ili na kojima se rješavaju pitanja iz njegove nadležnosti obavezno je prisustvo bar jednog člana Predsjedništva BiH.

(3) Predsjedništvo BiH posredstvom svojih predstavnika učestvuje na sjednicama doma iz stava (2) ovog člana i ima pravo i obavezu učestvovati u raspravi u svakom trenutku.

Član 44.
(Informiranje doma o pitanjima iz nadležnosti Predsjedništva BiH)

(1) Na zahtjev doma ili na svoj zahtjev Predsjedništvo BiH na sjednici doma iznosi stavove i obavještava dom o pitanjima iz svoje nadležnosti.

(2) Dom može zatražiti od Predsjedništva BiH da prije održavanja sjednice dostavi izvještaj u pisanoj formi.

(3) Nakon rasprave, dom može usvojiti rezoluciju koja sadrži njegov stav ili smjernice u vezi s odgovarajućom politikom.

(4) Predsjedništvo BiH, u skladu sa Ustavom BiH, najmanje jednom godišnje podnosi domu izvještaj o svojim rashodima.

Odjeljak G. Glasanje o nepovjerenju i potreba rekonstrukcije Vijeća ministara BiH


Član 45.
(Dužnost i odgovornost Vijeća ministara BiH)

(1) Vijeće ministara BiH odgovara domovima za predlaganje i provođenje politike i primjene zakona, drugih propisa i odredbi čije je provođenje dio njegove ustavne i zakonske nadležnosti, kao i za usmjeravanje i koordinaciju rada ministarstava.

(2) Vijeće ministara BiH dužno je, na zahtjev doma, podnijeti informacije o svim relevantnim aktivnostima iz svoje nadležnosti.

Član 46.
(Iniciranje glasanja o nepovjerenju Vijeću ministara BiH)

(1) Najmanje osam poslanika u Predstavničkom domu ili tri delegata u Domu naroda mogu inicirati prijedlog za glasanje o nepovjerenju ili o potrebi rekonstrukcije Vijeća ministara BiH.

(2) Predsjedništvo BiH može predložiti smjenu predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH.

(3) Prijedlozi iz st. (1) i (2) ovog člana dostavljaju se predsjedavajućem doma u pisanoj formi, potpisani i s obrazloženjem.

(4) Predsjedavajući doma odmah dostavlja ovaj prijedlog Predsjedništvu BiH, Vijeću ministara BiH, poslanicima ili delegatima i drugom domu Parlamentarne skupštine BiH.

Član 47.
(Uvrštavanje u dnevni red)

Prijedlog za glasanje o nepovjerenju ili rekonstrukciji Vijeća ministara BiH obavezno se uvrštava u dnevni red sjednice doma nakon 20 dana, a najkasnije 30 dana od dana dostavljanja Vijeću ministara BiH.

Član 48.
(Izvještaj Vijeća ministara BiH o izglasavanju nepovjerenja)

(1) Prije početka sjednice o izglasavanju nepovjerenja, Vijeće ministara BiH može podnijeti domu izvještaj u pisanoj formi sa svojim mišljenjem i stavovima.

(2) Izvještaj se dostavlja poslanicima i delegatima najkasnije 48 sati prije održavanja sjednice.

Član 49.
(Izvještaj Vijeća ministara BiH o rekonstrukciji)

(1) Prije početka sjednice o izglasavanju rekonstrukcije, Vijeće ministara BiH može podnijeti domu izvještaj u pisanoj formi sa svojim mišljenjem i stavovima.

(2) Ministri čija je smjena predložena mogu podnijeti domu svoj izvještaj.

(3) Izvještaj se dostavlja delegatima najkasnije 48 sati prije održavanja sjednice.

Član 50.
(Obrazlaganje prijedloga i odgovor Vijeća ministara BiH)

(1) Predlagač ima pravo i dužnost na sjednici doma obrazložiti prijedlog za izglasavanje nepovjerenja ili rekonstrukciju Vijeća ministara BiH.

(2) Vijeće ministara BiH ima pravo odgovoriti i iznijeti svoje stavove, nakon čega se otvara rasprava.

Član 51.
(Glasanje)

(1) Nakon završetka rasprave, prijedlog o nepovjerenju ili rekonstrukciji Vijeća ministara BiH stavlja se na glasanje.

(2) Ako prijedlog ne bude usvojen, može se glasati i o drugim inicijativama u vezi s prijedlogom.

(3) Predsjedavajući obavještava dom, Vijeće ministara BiH i Predsjedništvo BiH o rezultatima glasanja o nepovjerenju ili rekonstrukciji i drugim inicijativama u vezi s tim, ako su postojale.

Član 52.
(Pokretanje postupka za smjenu ministra ili zamjenika ministra)

(1) Predsjedavajući Vijeća ministara BiH može pokrenuti postupak za smjenu ministra ili zamjenika ministra.

(2) Prijedlog iz stava (1) ovog člana dostavlja se predsjedavajućem doma u pisanoj formi s obrazloženjem.

(3) Predsjedavajući doma odmah dostavlja prijedlog poslanicima ili delegatima i drugom domu.

Član 53.
(Uvrštavanje u dnevni red)

Prijedlog za smjenu ministra ili zamjenika ministra obavezno se uvrštava u dnevni red sjednice doma najkasnije l5 dana od dana kada taj prijedlog predsjedavajući doma primi od predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH.

Član 54.
(Obrazlaganje prijedloga i rasprava)

(1) Predsjedavajući Vijeća ministara BiH ima pravo na sjednici doma obrazložiti svoju inicijativu, nakon čega se otvara rasprava.

(2) Ministar ili zamjenik ministra čija je smjena predložena ima pravo obratiti se domu.

Član 55.
(Glasanje o potvrdi smjene ministra ili zamjenika ministra)

(1) Nakon rasprave, glasa se o potvrđivanju smjene ministra ili zamjenika ministra.

(2) Ako prijedlog ne bude potvrđen, može se glasati i o drugim inicijativama u vezi s tim, ako su postojale.

(3) Predsjedavajući doma obavještava drugi dom, Vijeće ministara BiH i Predsjedništvo BiH o rezultatima glasanja i o drugim inicijativama u vezi s tim, ako su postojale.

Odjeljak H. Razmatranje izvještaja


Član 56.
(Razmatranje izvještaja)

(1) Sve nadzirane institucije, na osnovu zakona ili drugog akta ili po zahtjevu tijela koje provodi parlamentarni nadzor, podnose izvještaje Parlamentarnoj skupštini BiH na razmatranje i usvajanje.

(2) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor, po ovlaštenju doma, razmatra izvještaje iz stava (1) ovog člana.

(3) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može zatražiti podnošenje posebnog izvještaja od bilo kojeg izabranog i imenovanog zvaničnika, službenika ili institucije o pitanjima važnim za parlamentarni nadzor.

Član 57.
(Standardi izvještavanja)

(1) Nadzirana institucija dostavlja tijelu koje provodi parlamentarni nadzor izvještaje prema standardima utvrđenim podzakonskim aktima.

(2) Nadzirana institucija dostavlja izvještaje koji trebaju imati pisani dio, tabelarni prikaz i trebaju sadržavati poređenja, indikatore i statističke podatke. Izvještaji o utrošku finansijskih sredstava budžetskih i vanbudžetskih korisnika na državnom nivou dostavljaju se prema obrascu.

(3) Nadzirano tijelo dužno je odluke i oglase za zasnivanje radnog odnosa, koji se objavljuju u "Službenom glasniku BiH", objaviti i u drugim službenim glasilima i na svojoj internetskoj stranici,.

(4) Agencija za državnu službu BiH obavezna je tijelu koje provodi parlamentarni nadzor, na njegov zahtjev, dostavljati ažurirane izvještaje o sveukupnim novim zapošljavanjima, spiskove svih rukovodećih i drugih lica, s podacima o datumu imenovanja, datumu prestanka dužnosti, te popis svih funkcija koje je to lice obavljalo.

Član 58.
(Postupak s negativnim izvještajima)

Izvještaji nadziranih institucija, koji su u oba doma Parlamentarne skupštine BiH dobili negativno mišljenje, objavljuju se na internetskoj stranici Parlamentarne skupštine BiH, izuzev izvještaja na kojima je stavljena oznaka tajnosti, u skladu sa Zakonom o zaštiti tajnih podataka.

Član 59.
(Informacija o postupanju odgovornog ili ovlaštenog lica)

Ako se tokom provođenja parlamentarnog nadzora ustanovi da je odgovorno ili ovlašteno lice postupalo suprotno zakonima Bosne i Hercegovine, institucija nadležna za njegovo imenovanje sačinit će o tome informaciju i dostaviti je odgovarajućoj instituciji.

Član 60.
(Izvještaj o radu Vijeća ministara BiH)

(1) Izvještaj o radu Vijeća ministara BiH u pravilu se razmatra i usvaja jednom godišnje.

(2) U ostvarivanju parlamentarnog nadzora jedan ili oba doma Parlamentarne skupštine BiH mogu zatražiti podnošenje posebnog izvještaja Vijeća ministara BiH o određenom pitanju, određenoj oblasti ili aktivnosti, ili za određeni period.

Član 61.
(Metodologija)

Parlamentarna skupština BiH može utvrditi metodologiju podnošenja izvještaja iz člana 60. stav (2) ovog zakona, kao i rokove za podnošenje izvještaja.

Član 62.
(Ostali oblici provođenja parlamentarnog nadzora)

Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor može koristiti i druge načine provođenja parlamentarnog nadzora, u skladu s članom 18. ovog zakona.

Član 63.
(Izuzeci od parlamentarnog nadzora)

(1) Tijelo koje provodi parlamentarni nadzor ne može imati uvid u dokumentaciju ili zahtijevati odgovor na pitanja od lica i odgovornih lica nadziranih institucija u sljedećim slučajevima:

a) ako bi lice koje daje izjavu zbog toga bilo izloženo krivičnom gonjenju, a ono upozori na te okolnosti;

b) propisanim odredbama Zakona o zaštiti tajnih podataka.

(2) Ako dokumentacija ili izjave lica iz stava (1) ovog člana sadrže sumnju u izvršenje krivičnog djela, Parlamentarna skupština BiH dostavlja prijavu nadležnom tužilaštvu.

POGLAVLJE IV. KAZNENE ODREDBE


Član 64.
(Kazne za odgovorno i ovlašteno lice nadzirane institucije u parlamentarnom nadzoru)

(1) Novčanom kaznom u iznosu od 100,00 KM do 1.000,00 KM za prekršaj će se kazniti odgovorno ili ovlašteno lice zaposleno u nadziranoj instituciji ako:

a) se ne odazove ili svoj izostanak pismeno ne opravda, te u okviru svojih ovlaštenja ne daje informacije i ne odgovara na pitanja članova tijela koje provodi parlamentarni nadzor (čl. 11., 21., 25., 29., 34. i 36.);

b) ne podnese posebni izvještaj, usmeno ne obrazloži izvještaj, odnosno informaciju koje je nadzirana institucija podnijela tijelu koje provodi parlamentarni nadzor ili ne odgovara na pitanja članova tijela koje provodi parlamentarni nadzor (čl. 12., 21., 25., 29., 34. i 36.);

c) spriječi, ometa ili onemogući uvid u sve informacije i dokumente i bilješke u vezi s radom nadziranih institucija, a koje je sačinilo bilo koje lice u nadziranoj instituciji (član 16. stav (1)).

(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 KM do 40.000,00 KM kaznit će se za prekršaj organ i pravno lice (institucija) ako:

a) onemogući provođenje parlamentarnog nadzora (član 11. st. (1) i (2));

b) na zahtjev tijela koje provodi parlamentarni nadzor ne pruži obavještenje i ne učini dostupnim tražene informacije i dokumente (član 16. st. (2) i (3)).

(3) Za prekršaj iz stava (2) tač. a) i b) ovog člana kaznit će se i odgovorno lice u organu i pravnom licu (instituciji) novčanom kaznom u iznosu od 60,00 KM do 4.000,00 KM.

Član 65.
(Kazne za odgovorno i ovlašteno lice nadzirane institucije u parlamentarnoj istrazi)

Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 KM do 3.000,00 KM kaznit će se za prekršaj odgovorno lice nadzirane institucije u parlamentarnoj istrazi ako u roku ne dužem od 30 dana od dana zaprimanja obavještenja o parlamentarnoj istrazi ne preduzme bilo koju aktivnost propisanu članom 29. ovog zakona.

Član 66.
(Normativno uređenje provođenja kaznenih odredbi)

U roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona Parlamentarna skupština BiH uskladit će postojeće ili donijeti nove podzakonske akte kojim će regulirati pitanja provođenja kaznenih odredbi ovog zakona.

Član 67.
(Naplata izricanjem novčanih kazni)

Novčana sredstva koja se naplate izricanjem novčanih kazni u prekršajnim postupcima, koji se provedu na osnovu ovog zakona ili drugog zakona, prihodi su budžeta Bosne i Hercegovine.

POGLAVLJE V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Član 68.
(Propisi)

(1) U roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona, Parlamentarna skupština BiH uskladit će podzakonske akte i poslovnike oba doma u dijelu koji se odnosi na provođenje parlamentarnog nadzora.

(2) U roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona, nadzirane institucije uskladit će postojeće podzakonske akte kojima se omogućava nesmetana primjena odredbi ovog zakona.

Član 69.
(Stupanje na snagu)

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".

Broj 01,02-02-1-1348/17
17. aprila 2018. godine
Sarajevo
Predsjedavajuća
Predstavničkog doma
Parlamentarne skupštine BiH
Borjana Krišto, s. r.


Predsjedavajući
Doma naroda
Parlamentarne skupštine BiH
Mr. Ognjen Tadić, s. r.

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!