Službeni glasnik BiH, broj 65/18

Na osnovu člana 12. stav (3) tačka a) Zakona o sistemu državne pomoći u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", broj 10/12) i člana 193. Zakona o upravnom postupku ("Službeni glasnik BiH", br. 29/02, 12/04, 88/07, 93/09, 41/13 i 53/16), rješavajući u postupku ocjene usklađenosti državne pomoći s propisima o državnoj pomoći, pokrenutom na osnovu Zahtjeva Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske za odobrenje državne pomoći u obliku subvencije korisniku Preduzeću za poštanski saobraćaj Republike Srpske a. d. Banja Luka za usluge u poštanskom saobraćaju, Vijeće za državnu pomoć Bosne i Hercegovine na 74. sjednici, održanoj 29. 8. 2018. godine, donijelo je sljedeće


RJEŠENJE








1. Odobrava se državna pomoć koja se dodjeljuje korisniku Preduzeću za poštanski saobraćaj Republike Srpske a. d. Banja Luka u obliku subvencije u iznosu od 1.000.000,00 KM za obavljanje usluge od općeg ekonomskog interesa, jer je u skladu sa Zakonom o sistemu državne pomoći u Bosni i Hercegovini.

2. Ovo rješenje bit će objavljeno u "Službenom glasniku BiH", službenim glasilima entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.

Obrazloženje


1. Zahtjev za pokretanje postupka




Vijeće za državnu pomoć Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vijeće) zaprimilo je 9.7.2018. godine, pod brojem: UP/I 02-26-1-41/18, Zahtjev Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske, akt broj: 06.10/421-227-1/18 od 5.7.2018. godine, za odobrenje državne pomoći u obliku subvencije korisniku Preduzeću za poštanski saobraćaj Republike Srpske a. d. Banja Luka (u daljnjem tekstu: Pošte Srpske a. d. Banja Luka) za usluge u poštanskom saobraćaju. Uz Zahtjev podnosilac je dostavio:

- popunjen Obrazac za prijavu državne pomoći (u daljnjem tekstu: Obrazac prijave),

- Izvod iz Budžeta Republike Srpske za 2018. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 114/17),

- Mišljenje Ministarstva finansija Republike Srpske, akt broj: 06.10/421-122-1/18 od 31.5.2018. godine,

- Izvod iz Zakona o poštanskim uslugama Republike Srpske ("Službeni glasnik RS", broj 30/10),

- Izvod iz Zakona o poštama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 320/05),

- Bilans stanja na dan 31.12.2017. godine,

- Bilans uspjeha na dan 31.12.2017. godine.

U smislu člana 14. stav (1) Zakona o sistemu državne pomoći u Bosni i Hercegovini (u daljnjem tekstu: Zakon), Ministarstvo finansija Republike Srpske je svojim aktom dalo Konsultativno mišljenje, broj: 06.10/421-227-1/18 od 5.7.2018. godine, o prijavi državne pomoći od Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske za odobrenje državne pomoći u obliku subvencije korisniku preduzeću Pošte Srpske a. d. Banja Luka za usluge u poštanskom saobraćaju, te uz to mišljenje dostavilo Vijeću Obrazac prijave i navedene priloge, shodno odredbi člana 12. stav (2) Zakona.

Uvidom u podneseni zahtjev, Vijeće je utvrdilo da on nije kompletan, odnosno da ne sadrži sve dokumente neophodne za njegovu ocjenu i donošenje odluke iz člana 12. stav (3) Zakona, te je po službenoj dužnosti sa službene internetske stranice preduzeća Pošte Srpske a. d. Banja Luka pribavilo:

- Statut Preduzeća za poštanski saobraćaj Republike Srpske, broj: 1.-1057/12 od 2.3.2012. godine.

2. Primijenjeni propisi

Osim Zakona, Vijeće je u postupku uzelo u obzir propise Bosne i Hercegovine i propise Evropske unije. Relevantni primijenjeni propisi Bosne i Hercegovine su: Uredba o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik RS", broj 105/13), Uredba o načinu i postupku prijavljivanja državne pomoći u Republici Srpskoj ("Službeni glasnik RS", broj 105/13), Zakon o izvršenju Budžeta Republike Srpske za 2018. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 114/17), Zakon o poštanskim uslugama Republike Srpske ("Službeni glasnik RS", broj 30/10) i Zakon o poštama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 33/05).

U skladu s odredbom člana 4. stav (1) Uredbe o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Republici Srpskoj, kojom je propisano da se državna pomoć dodjeljuje ako program državne pomoći ili pojedinačni projekat državne pomoći zadovoljava uslove propisane ovom uredbom i članom 71. stav 2. Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 5/08 – Međunarodni ugovori) (u daljnjem tekstu: SSP), Vijeće je obavezano da prilikom ocjene zahtjeva za dodjelu državne pomoći primjenjuje ne samo pravo Bosne i Hercegovine nego da na odgovarajući način primijeni i kriterije i uslove koji proizlaze iz primjene konkurencijskih pravila važećih u Zajednici i instrumenata za tumačenje koje su usvojile institucije Zajednice. Osim Uredbom o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Republici Srpskoj, obaveza primjene navedenih kriterija i uslova Vijeću je propisana odredbom člana 71. stav 1. tačka c) SSP-a koji glasi: "Konkurencija i druge ekonomske odredbe 1. Sljedeće je nespojivo s propisnim funkcioniranjem ovog sporazuma, u mjeri u kojoj može uticati na trgovinu između Zajednice i Bosne i Hercegovine: (c) svaka državna pomoć kojom se narušava ili prijeti narušavanju konkurencije davanjem prednosti određenim preduzećima ili određenim proizvodima.", te stavom 2. istog člana koji glasi: "2. Svaka praksa suprotna ovom članu ocjenjivat će se na osnovu kriterija koji proizlaze iz primjene konkurencijskih pravila važećih u Zajednici, posebno čl. 81, 82, 86. i 87. Ugovora o osnivanju Evropske zajednice (u daljnjem tekstu: Ugovor o EZ) i instrumenata za tumačenje koje su usvojile institucije Zajednice."

Kako Uredbom o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Republici Srpskoj niје obrazloženа dodjelа državne pomoći u obliku subvencije za poštanske usluge, Vijeće je u konkretnom slučaju u svrhu poređenja, shodno članu 71. stav 2. SSP-a, uzelo u obzir i sljedeće propise o državnoj pomoći za poštanske usluge:

- Odluku Komisije od 20.12.2011. o primjeni člana 106. stav 2. Ugovora o funkcioniranju Evropske unije na državnu pomoć u obliku naknade za pružanje javnih usluga koje se dodjeljuju određenim preduzetnicima kojima je povjereno obavljanje usluga od općeg ekonomskog interesa (Službeni list EU, L/7, 11. 1. 2012), (u daljnjem tekstu: Odluka Komisije);

- Obavještenje Komisije o primjeni pravila o tržišnoj konkurenciji na poštanski sektor i ocjeni određenih državnih mjera u vezi s poštanskim uslugama (Službeni list 98/C 39/02), a u pogledu dodjele državne pomoći za poštanske usluge (u daljnjem tekstu: Obavještenje Komisije),

- Direktivu 97/67/EZ Evropskog parlamenta i Vijeća od 15. decembra 1997. o zajedničkim pravilima za razvoj unutrašnjeg tržišta Zajednice u oblasti poštanskih usluga i poboljšanju kvaliteta poštanskih usluga (Službeni list EU, L 15, 21. 1. 1998, izmijenjena i dopunjena Direktivom 2002/39/EZ SL EU, L 176, 5.7.2002, i Direktivom 2008/6/EZ SL L 52, 27.2.2008), (u daljnjem tekstu: Poštanska direktiva),

- Presudu Evropskog suda od 24. jula 2003. godine u slučaju "Altmark" [Case C-280/00, Altmark Trans GmbH and Regierungsprasidium Magdeburg v. Nahverkehrsgesellschaft Altmark GmbH (Altmark judgment) - OJ C 226, 20.9.2003].

3. Utvrđivanje činjenica


Na osnovu dostavljenih podataka, Vijeće je u postupku utvrdilo sljedeće:

3.1. Pošte Srpske a. d. Banja Luka - status, vlasnička struktura, djelatnost i poslovanje Preduzeće Pošte Srpske a. d. Banja Luka osnovano je Odlukom Vlade Republike Srpske, broj: 02-1395/96 od 10.12.1996. godine, podjelom Jedinstvenog javnog preduzeća PTT saobraćaja Republike Srpske, kao Javno osnovno državno preduzeće za poštanski saobraćaj (u daljnjem tekstu: JODP) Republike Srpske s p. o. Sokolac i registrirano kod Osnovnog suda u Istočnom Sarajevu 20. 12. 1996. godine Rješenjem broj: U-878/96, a Rješenjem Osnovnog suda u Banjoj Luci, broj: U/I-574/98 od 2.4.1998. godine, promijenjeno je sjedište JODP-a za poštanski saobraćaj Republike Srpske s p. o. Sokolac u JODP za poštanski saobraćaj Republike Srpske s p. o. Banja Luka, kao i usklađivanje djelatnosti sa Zakonom o klasifikaciji djelatnosti Republike Srpske ("Službeni glasnik RS", broj 66/13) i Registrom jedinica razvrstavanja. Na osnovu Odluke Upravnog odbora Preduzeća, broj: 1-01-2428/01 od 20.9.2001. godine, promijenjena je svojina državnog kapitala i oblik organiziranja, a upis promjene u Sudski registar izvršen je kod Osnovnog suda u Banjoj Luci Rješenjem broj: U/I-3216/02 od 25.12.2002. godine, od kada Preduzeće posluje pod nazivom: Preduzeće za poštanski saobraćaj Republike Srpske a. d. Banja Luka i transformira se u akcionarsko društvo, s većinskim vlasničkim udjelom države od 65% kapitala, 20% udjela akcija vaučer ponude, 10% Fonda PIO, dok akcije Fonda za restituciju zauzimaju 5% kapitala u Preduzeću.

Sjedište Preduzeća je na adresi: Ulica kralja Petra I. Karađorđevića broj 93 u Banjoj Luci.

Osnovni kapital Preduzeća iznosi 38.754.233,00 KM i u potpunosti je upisan i uplaćen.

Pošte Srpske a. d. Banja Luka samostalno, ekonomski i tehnološki nezavisno djeluju na cjelokupnom području Republike Srpske, osiguravajući korisnicima dostupnost univerzalnih i drugih poštanskih usluga. Pošte Srpske a. d. Banja Luka obavljaju djelatnosti u skladu s klasifikacijom djelatnosti u Republici Srpskoj utvrđenoj važećim propisima. Ovo preduzeće, između ostalog, obavlja sljedeće djelatnosti:

- usluge pripreme za štampu i objavljivanje,

- knjigovezačke i pripadajuće uslužne djelatnosti,

- umnožavanje (reprodukcija) snimljenih zapisa,

- proizvodnja elektronskih komponenti,

- elektroinstalacioni radovi,

- djelatnosti pružanja univerzalnih poštanskih usluga,

- djelatnosti pružanja ostalih poštanskih i kurirskih usluga,

- izdavanje imenika i listi poštanskih adresa korisnika,

- djelatnosti žičane telekomunikacije,

- djelatnosti bežične telekomunikacije,

- djelatnosti satelitske telekomunikacije,

- ostale informacione uslužne djelatnosti.

Pošte Srpske a. d. Banja Luka danas u svom sastavu imaju 226 jedinica poštanske mreže, 419 šaltera je trenutno u funkciji i 341 poštanski kovčežić. Ovo preduzeće jedinstveno je u Republici Srpskoj jer je poštanski sistem na cijeloj teritoriji Republike Srpske pokriven dostavom poštanskih pošiljki. Više od četvrtine svih pošta je automatizirano i sve uplate izvršene u njima tokom dana već su naredni dan u bazi podataka glavnog servera Pošta Srpske, koji je smješten u Računskom centru u Banjoj Luci. Svaka pošta u sastavu Pošta Srpske a. d. Banja Luka, u prosjeku pokriva 111.04 kvadratna kilometra teritorije i opslužuje 2.171 domaćinstvo, gdje živi 6.727 stanovnika. U ovom preduzeću zaposlena su 2.293 radnika.

3.2. Obavljanje usluge od općeg ekonomskog interesa

Shodno članu 2. stav (1) tačka m) Zakona: "Usluge od općeg ekonomskog interesa su aktivnosti koje su identificirali javni organi kao usluge od posebne važnosti za građane, a koje ne bi bile dostupne građanima ili bi im bile dostupne pod uslovima koji su manje povoljni od uobičajenih ako bi izostala intervencija javnih organa."

Članom 2. stav (2) Zakona o poštanskim uslugama Republike Srpske propisano je da je funkcioniranje poštanskog saobraćaja i pružanje poštanskih usluga od općeg društvenog interesa za Republiku Srpsku; članom 3. da je preduzeće Pošte Srpske javni poštanski operater; članom 22. stav (2) da su Pošte Srpske kao javni poštanski operater privredno društvo koje je u većinskom vlasništvu Republike Srpske i koje je u trenutku donošenja ovog zakona već registrirano za pružanje univerzalnih poštanskih usluga te članom 24. stav (1) da su Pošte Srpske dužne da osiguraju trajno, neprekidno i kvalitetno pružanje univerzalnih poštanskih usluga na cijeloj teritoriji Republike Srpske, na način i pod uslovima utvrđenim ovim zakonom.

Navedeni zakon je akt na osnovu kojeg je preduzeću Pošte Srpske a. d. Banja Luka povjereno obavljanje usluga od općeg ekonomskog interesa.

Članom 8. stav (1) Zakona o poštanskim uslugama Republike Srpske propisano je da su univerzalne poštanske usluge usluge iz Nomenklature poštanskih usluga koje, u skladu s ovim zakonom, Općim uslovima za obavljanje poštanskih usluga i drugim poštanskim propisima, moraju biti organizirane pod jednakim uslovima za sve korisnike poštanskih usluga na području cijele Republike Srpske.

U Budžetu Republike Srpske za 2018. godinu, u okviru sredstava Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske, ekonomski kod 414100, planirana su sredstva za subvenciju preduzeću Pošte Srpske a. d. Banja Luka u 2018. godini u iznosu od 1.000.000,00 KM. U prijavi državne pomoći Ministarstvo saobraćaja i veza Republike Srpske u tački 11. navodi da je subvencija namijenjena za pokriće stvarnih troškova poslovanja ovog preduzeća, kojem je povjereno obavljanje usluga od općeg ekonomskog interesa i koje u slučaju nepostojanja ovog načina finansiranja ne bi bilo u mogućnosti da obavlja zadatke koji su mu povjereni. Prema finansijskim pokazateljima poslovanja preduzeća Pošte Srpske a. d. Banja Luka, navedenim u Bilansu stanja na dan 31.12.2017. godine, ukupni prihodi iznosili su 59.020.862,00 KM dok su istovremeno ukupni rashodi iznosili 59.766.784,00 KM, odnosno ostvaren je neto gubitak obračunskog perioda u iznosu od 745.922,00 KM.

Članom 27. stav (4) Zakona o poštanskim uslugama Republike Srpske, propisano je da se sredstva za finansiranje ovog preduzeća ostvaruju od prihoda ostvarenih po osnovu vršenja poštanskih usluga, prema cijenama koje se formiraju za izvršenje poštanskih usluga (poštarina). Ako se poštarinom za rezervirane poštanske usluge ne osigurava pokriće stvarnih troškova, ono će se osigurati iz dobiti ostvarene vršenjem nerezerviranih i drugih poštanskih usluga. Ako se sredstva za rad Pošta Srpske a. d. Banja Luka ne osiguraju na jedan od navedenih načina, dio neophodnih sredstava osigurava se iz budžeta Republike Srpske, u skladu sa Zakonom o izvršenju budžeta.

Članom 3. tačka i) Zakona o poštama Bosne i Hercegovine propisano je da, ako se utvrđenim cijenama poštanskih usluga ne osigurava pokriće stvarnih troškova i razvojne potrebe poštanskog sistema, država i entiteti osiguravaju subvencije javnim poštanskim operaterima. Članom 10. stav (5) tačka o) istog zakona kao djelokrug Agencije za poštanski saobraćaj Bosne i Hercegovine propisuje se utvrđivanje iznosa naknade za pokriće gubitaka javnih poštanskih operatera.

Članom 5. tačka 1. Odluke Komisije propisano je da naknada za obavljanje javne usluge ne smije biti veća od iznosa koji je neophodan za pokriće neto troškova koji nastaju prilikom izvršavanja obaveze pružanja javne usluge, uključujući i razumnu dobit.

Članom 7. Poštanske direktive propisano je da ako država odredi da obaveza univerzalne usluge uzrokuje neto trošak i predstavlja nepravedno finansijsko opterećenje za pružaoca univerzalne usluge, može uvesti:

- mehanizam za nadoknadu troškova određenog preduzeća iz javnih sredstava,

- mehanizam za podjelu neto troška obaveze univerzalne usluge između pružaoca usluge i/ili korisnika.

U vezi s nadzorom i regulacijom postupaka pružanja univerzalne poštanske usluge, tačkom IV. Obavještenja Komisije i članom 22. Poštanske direktive propisana je obaveza uspostavljanja nacionalnih regulatornih tijela koja imaju poseban zadatak u vezi s poštivanjem regulatornih postupaka za pružanje univerzalne poštanske usluge koji su pravno odvojeni i operativno nezavisni od pružalaca poštanskih usluga.

Članom 10. stav (1) Zakona o poštama Bosne i Hercegovine propisano je da se, s ciljem obavljanja regulatornih funkcija u oblasti poštanskog saobraćaja, ovim zakonom osniva Agencija za poštanski saobraćaj Bosne i Hercegovine koja ima svojstvo pravnog lica i djeluje u skladu s principima objektivnosti, transparentnosti i nediskriminacije.

Vijeće ocjenjuje da je uspostavljanjem Agencije za poštanski saobraćaj Bosne i Hercegovine i provođenjem zakonom joj propisanih obaveza ispoštovana obaveza iz tačke IV. Obavještenja Komisije i člana 22. Poštanske direktive.

4. Donošenje odluke


Na 74. sjednici, održanoj 29.8.2018. godine, Vijeće je razmatralo Zahtjev Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske. Prilikom donošenja odluke, Vijeće je uzelo u obzir cjelokupnu dokumentaciju.

Naime, Vijeće je prvenstveno tokom postupka trebalo utvrditi da li državna pomoć u obliku subvencije korisniku preduzeću Pošte Srpske a. d. Banja Luka za usluge u poštanskom saobraćaju predstavlja državnu pomoć iz člana 3. stav (1) Zakona.

Prilikom utvrđivanja da li državna pomoć u obliku subvencije korisniku preduzeću Pošte Srpske a. d. Banja Luka za usluge u poštanskom saobraćaju predstavlja državnu pomoć, Vijeće je razmotrilo da li su ispunjeni svi uslovi iz člana 3. stav (1) ovog zakona, odnosno da li je riječ o transferu državnih sredstava; da li su sredstva pomoć koja korisniku pomoći donose ekonomsku prednost koju on ne bi ostvario kroz svoje redovno i normalno poslovanje; da li se predložena sredstva dodjeljuju korisniku na selektivnoj osnovi i da li dodjelom predloženih sredstava postoji mogućnost narušavanja tržišne konkurencije davanjem prednosti na tržištu korisniku državne pomoći, naročito u mjeri u kojoj to može uticati na ispunjavanje međunarodnih obaveza Bosne i Hercegovine iz ove oblasti.

Vijeće je utvrdilo da subvencija preduzeću Pošte Srpske a. d. Banja Luka za obavljanje usluge od općeg ekonomskog interesa predstavlja državnu pomoć, jer su ispunjeni svi uslovi iz člana 3. stav (1) Zakona. Naime, riječ je o transferu sredstava iz budžeta Republike Srpske, sredstva donose ekonomsku prednost koju korisnik ne bi mogao ostvariti kroz redovno i normalno poslovanje, sredstva se dodjeljuju na selektivnoj osnovi, te postoji mogućnost narušavanja tržišne konkurencije na širem tržištu koje čini tržište BiH i Evropske unije.

Nadalje, Vijeće je utvrdilo da je na osnovu Zakona o poštanskim uslugama Republike Srpske funkcioniranje poštanskog saobraćaja i pružanje poštanskih usluga od općeg društvenog interesa za Republiku Srpsku, a poštanske usluge od javnog interesa u Republici Srpskoj obavlja preduzeće Pošte Srpske a. d. Banja Luka, kao javni poštanski operater.

Vijeće je u svrhu poređenja uzelo u obzir i odredbe tačke 8.1. Obavještenja Komisije, u kojoj je propisano da se obavljanje usluge od općeg ekonomskog interesa sastoji od osiguravanja i održavanja opće javne poštanske usluge, garantiranja pristupa javnosti poštanskoj mreži u cijeloj državi uz pristupačne, finansijski održive i transparentne cijene, na razumnoj udaljenosti i tokom odgovarajućih radnih sati, uključujući prijem poštanskih pošiljki iz pristupačnih poštanskih kovčežića ili mjesta za prikupljanje na cijelom području te njihovu isporuku na naznačenu adresu u određenom roku, kao i povezane usluge povjerene tim operaterima putem mjera regulativne prirode s ciljem osiguravanja univerzalne isporuke određenog kvaliteta. Univerzalna usluga mora se razvijati u skladu s društvenim, ekonomskim i tehničkim okruženjem kako bi zadovoljila potrebe korisnika.

Usluge od općeg ekonomskog interesa definirane su u članu 2. tačka m) Zakona kao usluge od posebne važnosti za građane, a koje ne bi bile dostupne građanima ili bi im bile dostupne pod uslovima koji su manje povoljni od uobičajenih ako bi izostala intervencija javnih organa.

No, bez obzira na ispunjenje svih uslova prema kojima se naknada smatra državnom pomoći, prema presudi Evropskog suda u slučaju "Altmark", naknada za obavljanje usluga od općeg ekonomskog interesa ne predstavlja državnu pomoć pod pretpostavkom da su ispunjena sljedeća četiri uslova:

a) preduzetniku koji prima naknadu mora zaista biti povjereno ispunjavanje konkretnih javnih usluga i te usluge moraju biti jasno određene,

b) parametri na osnovu kojih se naknada obračunava moraju se unaprijed utvrditi na objektivan i transparentan način,

c) naknada ne smije prelaziti ono što je potrebno za pokrivanje svih ili dijela troškova nastalih pri izvršavanju obaveza javne usluge, uzimajući u obzir relevantne primitke i razumne dobiti za izvršenje tih obaveza, te

d) ako preduzetnik koji treba izvršavati obaveze javnih usluga, u konkretnom slučaju, nije odabran u skladu s postupkom javne nabavke koji bi omogućio odabir ponuđača koji bi takve usluge mogao pružiti po najpovoljnijim uslovima, visina potrebne naknade mora se odrediti na osnovu analize troškova koji bi pri izvršavanju tih obaveza nastali u tipičnom preduzetniku kojim se dobro upravlja, uzimajući u obzir relevantne prihode i razumnu dobit od izvršavanja tih obaveza.

Vijeće je, primjenom navedenih uslova iz presude "Altmark" na preduzeće Pošte Srpske a. d. Banja Luka, utvrdilo da nisu ispunjeni svi uslovi, jer preduzeće koje obavlja uslugu od općeg ekonomskog interesa nije izabrano putem javnog konkursa.

Budući da naknada koja se odnosi na obavljanje usluge od općeg ekonomskog interesa predstavlja državnu pomoć, članom 5. ovog zakona propisuje se opća zabrana davanja državne pomoći koja narušava ili bi mogla narušiti tržišnu konkurenciju davanjem prednosti na tržištu korisnicima državne pomoći bez obzira na oblik državne pomoći u mjeri u kojoj to može uticati na ispunjenje međunarodno preuzetih obaveza Bosne i Hercegovine iz SSP-a, dok su članom 6. Zakona propisana izuzeća od opće zabrane, odnosno dozvoljene državne pomoći.

Vijeće je u postupku utvrđivalo da li u konkretnom slučaju postoji mogućnost primjene izuzeća na osnovu člana 6. stav (1) tačka c) Zakona, koji se odnosi na državne pomoći pravnim i fizičkim licima kojima je, u skladu s posebnim pravilima, povjereno obavljanje usluga od općeg ekonomskog interesa ili dodijeljeno isključivo pravo obavljanja određenih djelatnosti ako bi u slučaju nepostojanja takve pomoći ovim licima bilo onemogućeno obavljanje posebnih zadataka koji su im povjereni i pod uslovom da je državna pomoć samo naknada za obavljanje i provođenje tih zadataka, te pod uslovom da se time u većoj mjeri ne narušava tržišna konkurencija i ispunjavanje preuzetih međunarodnih obaveza.

Vijeće je u postupku utvrdilo da je pravni akt na osnovu kojeg je preduzeću Pošte Srpske a. d. Banja Luka povjereno obavljanje usluge od općeg ekonomskog interesa Zakon o poštanskim uslugama Republike Srpske. Naime, u članu 2. stav (2) Zakona propisano je da je funkcioniranje poštanskog saobraćaja i pružanje poštanskih usluga od općeg društvenog interesa za Republiku Srpsku. Članom 24. st. (1) i (2) ovog zakona propisano je da je preduzeće Pošte Srpske a. d. Banja Luka dužno osigurati trajno, neprekidno i kvalitetno pružanje univerzalnih poštanskih usluga na cijeloj teritoriji Republike Srpske, na način i pod uslovima utvrđenim ovim zakonom i da će ovo preduzeće odrediti područja na kojima će uručivati poštanske pošiljke, neposredno ili putem svojih organizacionih dijelova, tako da obuhvata sva naseljena mjesta u Republici Srpskoj. Na osnovu ovog zakona, preduzeću Pošte Srpske a. d. Banja Luka povjerava se obavljanje javne usluge koja mu se povjerava na području njegovog djelovanja, kako je to opisano u tački 3.2. obrazloženja ovog rješenja. Vijeće je utvrdilo da su ispunjeni uslovi iz člana 6. stav (1) tačka c) Zakona.

Također, Vijeće je utvrdilo da se, na osnovu člana 24. stav (4) istog zakona, dio neophodnih sredstava za rad preduzeća Pošte Srpske a. d. Banja Luka osigurava iz budžeta Republike Srpske, u skladu sa Zakonom o izvršenju budžeta.

Nadalje, na osnovu finansijskih pokazatelja poslovanja preduzeća Pošte Srpske a. d. Banja Luka, Vijeće je utvrdilo da iznos naknade ne prelazi iznos koji je nužan za pokrivanje troškova koji su nastali prilikom izvršavanja obaveze pružanja usluge od javnog interesa, imajući u vidu relevantne prihode i razumnu dobit prilikom ispunjavanja navedenih obaveza te da je Zakonom o izvršenju budžeta Republike Srpske određena kontrola utroška sredstava, s obzirom da se iznos za subvenciju za tekuću godinu utvrđuje na osnovu izvještaja o poslovanju za prethodnu godinu i isplaćuje akontativno mjesečno u visini 1/12 godišnje subvencije, a konačni obračun, isplata i refundacija vrši se po usvajanju izvještaja o poslovanju. Također, u skladu sa Zakonom o poštama Bosne i Hercegovine, regulatornu funkciju obavlja i Agencija za poštanski saobraćaj Bosne i Hercegovine tako što utvrđuje iznos naknade za pokriće gubitaka javnih poštanskih operatera.

Vijeće isto tako ocjenjuje da je uspostavljanjem Agencije za poštanski saobraćaj Bosne i Hercegovine i provođenjem zakonom joj propisanih obaveza ispoštovana obaveza iz tačke IV. Obavještenja Komisije i člana 22. Poštanske direktive u vezi s poštivanjem regulatornih postupaka za pružanje univerzalne poštanske usluge koji su pravno odvojeni i operativno nezavisni od pružalaca poštanskih usluga.

Na kraju, Vijeće upućuje davaoca državne pomoći da je u direktnoj vezi sa izračunom i finansiranjem neto troška univerzalne poštanske usluge i obaveza računovodstvenog razdvajanja i raspoređivanja troška kako bi se jasno razlikovala svaka usluga i svaki proizvod koji su dio univerzalne usluge i oni koji to nisu, a kao što je propisano članom 28. Zakona o poštanskim uslugama Republike Srpske, članom 15. Zakona o poštama Bosne i Hercegovine, a što je u skladu s odredbama člana 14. Poštanske direktive i tačkom VI. Obavještenja Komisije.

Slijedom navedenog, Vijeće je u postupku utvrdilo da je na državnu pomoć u obliku subvencije, koja je dodijeljena preduzeću Pošte Srpske a. d. Banja Luka, i to u iznosu od 1.000.000,00 KM, moguće primijeniti izuzeće iz člana 6. stav (1) tačka c) Zakona koje se odnosi na državnu pomoć namijenjenu obavljanju usluga od općeg ekonomskog interesa, odnosno da je riječ o dozvoljenoj državnoj pomoći koju nije potrebno prijavljivati Vijeću na odobrenje.

Međutim, s obzirom na to da je Ministarstvo saobraćaja i veza Republike Srpske podnijelo zahtjev za ocjenu državne pomoći, Vijeće je, u skladu s navedenim, odlučilo kao u dispozitivu ovog rješenja.

Uputstvo o pravnom lijeku:

Ovo rješenje je konačno u upravnom postupku i protiv njega nije dozvoljena žalba.

Nezadovoljna strana može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema ovog rješenja.

Broj UP/I 02-26-1-41-1/18
29. augusta 2018. godine
Istočno Sarajevo


Predsjedavajući
Vijeća za državnu pomoć BiH
Željko Peštić, s. r.

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!