ODLUKU
O ODOBRAVANJU ZAJEDNIČKE JEZGRE NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA UMJETNIČKO PODRUČJE DEFINISANE NA ISHODIMA UČENJA
Član 1.
(Predmet Odluke)
Član 2.
(Sadržaj i primjena Odluke)
Član 3.
(Preporuka obrazovnim vlastima)
Član 4.
(Stupanje na snagu)
Broj 01-07-1-289/17
12. aprila 2017. godine
Mostar
Predsjedavajuća
Zdenka Leženić, s. r.
ZAJEDNIČKA JEZGRA
NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA UMJETNIČKO PODRUČJE DEFINISANA NA ISHODIMA UČENJA
Mostar, 2017.
ZJNPP za umjetničko područje definisana na ishodima učenja
Koordinatorica projekta
Voditeljica projekta:
Konsultantice:
Projektni tim:
Radna grupa:
UVOD
ZJNPP za umjetničko područje definirana na ishodima učenja
OBLAST: |
1. STVARALAŠTVO I PRODUKCIJA |
|||||||||
Komponenta: |
1. Osnovna izražajna sredstva i pricipi likovne umjetnosti |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. analizira osnovna izražajna sredstva i principe u vlastitom i tuđem stvaralaštvu te umjetničkim djelima 2. procjenjuje i uspoređuje likovne principe u svom okruženju 3. likovno oblikuje cjeline polazeći od likovnih principa |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Uočava likovne elemente na odabranim umjetničkim djelima. 1b. Razlikuje likovne elemente uz pomoć odgajatelja. |
1a. Opisuje osnovna izražajna sredstva i načela u vlastitom i tuđem stvaralaštvu te u zadanim/odabranim umjetničkim djelima. |
1a. Objašnjava izražajna sredstva i principe likovne forme u vlastitom i tuđem stvaralaštvu te zadanim/odabranim umjetničkim djelima. |
1a. Analizira izražajna sredstva i principe likovne forme u vlastitom i tuđem stvaralaštvu te njemu poznatim umjetničkim djelima. |
1a. Daje kritički osvrt na izražajna sredstva i principe likovne forme u njemu poznatim i novim umjetničkim djelima. |
||||||
2a. Doživljava svim osjetilima likovne principe u neposrednom okruženju, uz poticaj i podršku. |
2a. Doživljava svim osjetilima likovne principe u neposrednom okruženju i opisuje ih na zadanim primjerima. |
2a. Uspoređuje likovne principe na primjerima u neposrednom okruženju. |
2a. Analizira likovne principe na primjerima u neposrednom okruženju. |
2a. Funkcionalno i estetski primjenjuje usvojeno znanje o likovnim principima na primjerima u neposrednom okruženju. |
||||||
2b. Opisuje jednostavnim riječima likovne principe u neposrednom okruženju na zadanim primjerima, uz poticaj i podršku. |
||||||||||
3a. Oblikuje jednostavnije cjeline, uz poticaj i podršku. |
3a. Oblikuje jednostavnije cjeline polazeći od postavljenog likovnog problema. |
3a. Oblikuje cjeline u skladu s postavljenim likovnim problemom. |
3a. Stiče vještine likovnog oblikovanja polazeći od razumijevanja jedinstva likovnih principa. |
3a. Inovira, varira i eksperimentiše u oblikovanju cjelina polazeći od razumijevanja jedinstva likovnih elemenata. |
||||||
Komponenta: |
2. Likovni mediji i tehnike |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. istražuje različite likovne medije, tehnike i alate u vlastitom vizualnom izražavanju 2. istražuje likovne medije, tehnike i alate u umjetničkim djelima 3. povezuje stečeno iskustvo i vještine sa znanjem iz drugih oblasti i u vlastitom životu |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Isprobava likovne medije, tehnike i alate, uz poticaje i podršku. |
1a. Isprobava samostalno likovne medije, tehnike i alate. 1b. Opisuje i izražava obilježja likovnih medija, tehnika i alata. |
1a. Inventivno upotrebljava likovne medije, tehnike i alate u vlastitom stvaralaštvu. |
1a. Eksperimentiše s likovnim medijima, tehnikama i alatima isprobavajući njihove mogućnosti. 1b. Istražuje vlastiti izraz. |
1a. Kritički prosuđuje međuodnos likovnih medija, tehnika i alata te formalnih obilježja na primjerima njemu poznatih i novih umjetničkih djela te u vlastitom stvaralaštvu. |
||||||
2a. Prepoznaje i imenuje neke različite likovne medije, tehnike i alate, uz poticaj i podršku. |
2a. Imenuje i opisuje različite likovne medije, tehnike i alate. |
2a. Objašnjava međuodnos između likovnih medija, tehnika i alata te formalnih obilježja na primjerima njemu poznatih umjetničkih djela. |
2a. Analizira međuodnos između likovnih medija, tehnika i alata te formalnih obilježja na primjerima njemu poznatih umjetničkih djela. |
2a. Kritički prosuđuje međuodnos likovnih medija, tehnika i alata te formalnih obilježja na primjerima njemu poznatih i novih umjetničkih djela. |
||||||
3a. Prepoznaje povezanost vlastitog iskustva i znanja o likovnim medijima i tehnikama kroz igru, uz poticaj i podršku. |
3a. Povezuje usvojeno znanje o likovnim medijima i tehnikama s vlastitim iskustvom, uz poticaj i podršku kroz igru. |
3a. Povezuje usvojeno znanje o likovnim medijima i tehnikama s vlastitim iskustvom, uz poticaj i podršku. |
3a. Povezuje usvojeno znanje o likovnim materijalima, tehnikama i alatima sa znanjima iz drugih nastavnih predmeta te vlastitim iskustvom u svakodnevnom životu. |
3a. Stavlja u vezu usvojeno znanje o likovnim medijima, tehnikama i alatima s vlastitim iskustvom. |
||||||
Komponenta: |
3. Stvaralački/istraživački proces |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. predlaže idejna rješenja i inovacije 2. procjenjuje i primjenjuje faze radnog (stvaralačkog i istraživačkog) procesa 3. stvara kreacije i rekomponuje |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Odgovara na predložena idejna rješenja. |
1a. Nadograđuje predložena idejna rješenja vlastitim inovacijama, uz podršku. |
1a. Nadograđuje predložena idejna rješenja vlastitim inovacijama. |
1a. Izražava vlastiti doživljaj kroz umjetničku praksu koristeći različita likovna rješenja i inovacije, uz podršku nastavnika. |
1a.Izražava vlastita uvjerenja kroz umjetničku praksu koristeći različita likovna rješenja i inovacije. |
||||||
2a. Prepoznaje faze stvaralačkog procesa na temelju vlastitog stvaralačkog rada, uz poticaj i podršku. |
2a. Opisuje faze stvaralačkog procesa na temelju vlastitog stvaralačkog rada. |
2a. Prepoznaje redoslijed faza stvaralačkog procesa i svjesno ih koristi u organizaciji vlastitog rada. |
2a. Analizira i primjenjuje faze stvaralačkog procesa. |
2a. Daje kritički osvrt na faze stvaralačkog i istraživačkog procesa. |
||||||
3a. Kombinuje vlastite kreacije, uz poticaj i podršku. |
3a. Rekomponuje vlastitu kreaciju. |
3a. Rekomponuje predloženo rješenje. |
3a. Reinterpretira ideju umjetničkih djela kroz vlastite kreacije i rekompozicije samostalno po zadanom mediju. |
3a. Reinterpretira ideju umjetničkih djela kroz vlastite kreacije i rekompozicije samostalno u odabranom mediju po vlastitom izboru. |
||||||
OBLAST: |
2. PROMIŠLJANJE I REFLEKSIJA |
|||||||||
Komponenta: |
1. Vizualno mišljenje i pismenost |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. posmatra i percipira, istraživački, različite vizualne i likovne sadržaje 2. koristi vizualni jezik u vlastitom likovnom i verbalnom izražavanju 3. primjenjuje vlastitu vizualnu pismenost u svakodnevnom životu |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Odgovara na različite vizualne i likovne sadržaje. |
1a. Uočava redoslijed faza istraživačkog posmatranja i uz veću podršku koristi ih pri opažanju odabranih vizualnih i likovnih sadržaja. |
1a. Prepoznaje redoslijed faza istraživačkog posmatranja i koristi ih pri opažanju odabranih vizualnih i likovnih sadržaja. |
1a. Koristi faze istraživačkog posmatranja pri opažanju različitih vizualnih i likovnih sadržaja. |
1a. Samoinicijativno i svjesno istraživački posmatra i opaža različite vizualne i likovne sadržaje. |
||||||
2a. Primjenjuje elementarnu likovnu terminologiju/likovni jezik, uz poticaj i podršku. |
2a. Primjenjuje odgovarajuću likovnu terminologiju/likovni jezik u opisu vlastitog i tuđeg stvaralaštva te na primjeru njemu poznatih umjetničkih djela, uz podršku. |
2a. Primjenjuje odgovarajuću likovnu terminologiju/likovni jezik u opisu vlastitog i tuđeg stvaralaštva te na primjeru njemu poznatih umjetničkih djela. |
2a. Primjenjuje odgovarajuću likovnu terminologiju/likovni jezik u analizi vlastitog i tuđeg stvaralaštva te na primjeru njemu poznatih umjetničkih djela. |
2a. Primjenjuje odgovarajuću likovnu terminologiju/likovni jezik u analizi i interpretaciji vlastitog i tuđeg stvaralaštva te na primjeru njemu poznatih i novih umjetničkih djela. |
||||||
3a. Prepoznaje osnove vizualne pismenosti, uz poticaj i podršku. |
3a. Primjenjuje osnove vizualne pismenosti na zadanim primjerima iz svakodnevnog života, uz podršku. |
3a. Primjenjuje osnove vizualne pismenosti na zadanim primjerima iz svakodnevnog života. |
3a. Uočava važnost vlastite vizualne pismenosti u svakodnevnim situacijama te vlastitom razvoju (samopouzdanje, kritičnost, samosvijest). |
3a. Aktivno i kritički primjenjuje vlastitu vizualnu pismenost u svakodnevnim situacijama te kao sredstvo što kvalitetnije integracije u savremeno društvo. |
||||||
Komponenta: |
2. Znanje o umjetnosti |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. istražuje djela i različite vrste likovnih i vizualnih umjetnosti 2. utvrđuje važnost i ulogu kulturno-umjetničkih institucija 3. analizira kako različiti konteksti utiču na likovnu umjetnost (stilske karakteristike) 4. primjenjuje znanje o teoriji umjetnosti u istraživanju umjetničkih djela |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Uočava i istražuje različite oblike likovnih i vizualnih umjetnosti, uz poticaj i podršku. |
1a. Imenuje različite oblike likovnih i vizualnih umjetnosti. 1b. Razlikuje različite oblike likovnih i vizualnih umjetnosti. |
1a. Opisuje različite oblike likovnih i vizualnih umjetnosti. 1b. Uspoređuje različite oblike likovnih i vizualnih umjetnosti. |
1a. Analizira različite oblike likovnih i vizualnih umjetnosti. |
1a. Interpretira različite oblike likovnih i vizualnih umjetnosti. 1b. Kritički vrednuje različite oblike likovnih i vizualnih umjetnosti. |
||||||
2a. Prepoznaje osnovne kulturno-umjetničke institucije iz neposrednog okruženja, uz poticaj i podršku. |
2a. Imenuje osnovne kulturno-umjetničke institucije na osnovu neposrednog iskustva. |
2a. Razlikuje kulturno-umjetničke institucije u društvu na osnovu neposrednog iskustva. |
2a. Objašnjava ulogu različitih kulturno-umjetničkih institucija u društvu na osnovu neposrednog iskustva. |
2a. Kritički vrednuje ulogu različitih kulturno-umjetničkih institucija u društvu. |
||||||
3a. Nije primjenjivo. |
3a. Nije primjenjivo. |
3a. Nije primjenjivo. |
3a. Opisuje glavne stilske karakteristike na njemu poznatim umjetničkim djelima, uz podršku. |
3a. Analizira glavne stilske karakteristike na njemu poznatim i novim umjetničkim djelima. 3b. Daje kritički osvrt na međuodnos između različitih konteksta i stilova umjetničkih djela. |
||||||
4a. Nije primjenjivo. |
4a. Nije primjenjivo. |
4a. Nije primjenjivo. |
4a. Primjenjuje osnovno znanje o teoriji umjetnosti u istraživanju umjetničkih djela, uz podršku. |
4a. Primjenjuje znanje o teoriji umjetnosti u istraživanju umjetničkih djela. |
||||||
Komponenta: |
3. Doživljaj, analiza djela i kritički osvrt |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. analizira umjetnička djela donoseći vlastiti kritički stav 2. daje kritički osvrt i vrednuje vlastiti i tuđi stvaralački i istraživački rad 3. uspoređuje likovna djela i vizualne pojave iz neposrednog okruženja uspostavljajući kvalitativne odnose 4. analizira primjere kulturne baštine u BiH te kritički procjenjuje važnost njenog očuvanja 5. donosi kritički sud o kulturno-umjetničkim događajima |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Izražava doživljajnu emociju posmatrajući određena likovna djela, uz poticaj i podršku. |
1a.Opisuje svojim riječima vlastiti doživljaj djela osnovan na idejnim, tematskim, sadržajnim i formalnim elementima djela, uz podršku. |
1a. Opisuje osobni doživljaj djela osnovan na idejnim, tematskim, sadržajnim i formalnim elementima djela. |
1a. Obrazlaže stavove o njemu poznatom likovnom djelu, osnovane na njegovoj cjelovitoj analizi likovnog djela. |
1a. Odabire tipove analiza u svrhu izražavanja kritičkog stava o djelu te argumentuje odabir odgovarajuće vrste analize u interpretaciji likovnog djela. |
||||||
2a. Opisuje emocije koje u njemu izaziva vlastiti i tuđi rad jednostavnim riječima. |
2a. Opisuje i uspoređuje doživljaj vlastitog i tuđeg rada jednostavnim riječima. |
2a. Procjenjuje ishod ili rezultat vlastitog i tuđeg rada po zadanim kriterijima. |
2a. Daje kritički osvrt na vlastiti i tuđi rad po zadanim kriterijima. |
2a. Daje kritički osvrt na vlastiti i tuđi rad te ga argumentovano vrednuje po zadanim kriterijima. |
||||||
3a. Prepoznaje kvalitativne odnose između likovnih djela i vizualnih pojava iz neposrednog okruženja po zadanim kriterijima. |
3a. Uočava kvalitativne odnose između likovnih djela i vizualnih pojava iz neposrednog okruženja po zadanim kriterijima. |
3a. Upoređuje kvalitativne odnose između likovnih djela i vizualnih pojava iz neposrednog okruženja po zadanim kriterijima. |
3a. Daje kritički osvrt upoređujući likovna djela i vizualne pojave iz neposrednog okruženja po zadanim kriterijima uspostavljajući kvalitativne odnose. |
3a. Daje kritički osvrt upoređujući likovna djela i vizualne pojave iz neposrednog okruženja primjenom znanja o historijsko-umjetničkoj analizi uspostavljajući kvalitativne odnose. |
||||||
4a. Prepoznaje ključne primjere kulturne baštine u BiH iz neposrednog okruženja, uz poticaj i podršku. |
4a. Opisuje svojim riječima ključne primjere kulturne baštine u BiH iz neposrednog okruženja. |
4a. Objašnjava važnost kulturne baštine u BiH iz neposrednog okruženja. |
4a. Potkrepljuje argumentima važnost kulturne baštine osnovane na cjelovitoj analizi zadanih primjera kulturne i umjetničke baštine u BiH. |
4a. Kritički procjenjuje važnost kulturne baštine u BiH na temelju analize pojedinih primjera iz neposrednog iskustva. |
||||||
4b. Predlaže vlastita rješenja zaštite kulturne baštine u BiH. |
||||||||||
5a. Interpretira na različite načine svoj doživljaj određenog kulturno-umjetničkog događaja, uz poticaj i podršku. |
5a. Opisuje svojim riječima doživljaj kulturnog događanja. |
5a. Objašnjava svojim riječima vlastito mišljenje o kulturnom događaju usmenim ili pisanim putem. |
5a. Demonstrira kulturu posjećivanja izložbi i kulturnih događaja kontinuiranim bilježenjem svojih promišljanja o viđenom. |
5a. Daje kritički osvrt na odabrani kulturni događaj potkrepljujući argumentima važnost toga događaja za njega samog kao i za širu zajednicu. 4b. Učestvuje aktivno u kulturno-umjetničkom životu na nivou lokalne zajednice. |
||||||
OBLAST: |
3. ESTETIKA, KONSTRUKCIJA, FUNKCIJA |
|||||||||
Komponenta: |
1. Aktivan odnos prema vizualnoj okolini |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. istražuje prostor primjenjujući znanje o arhitektonskim djelima i urbanističkim cjelinama (u neposrednoj okolini) 2. utvrđuje važnost kvalitetnog oblikovanja i estetike upotrebnih predmeta primjenjujući znanje o primijenjenim umjetnostima i dizajnu 3. analizira vizualne znakove primjenjujući znanje o vizualnoj komunikaciji |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Istražuje neposredno prostor i uočava odnose elemenata kroz funkciju i estetiku na osnovu viđenog te primjenjuje iskustva u vlastitom stvaralaštvu, uz poticaj i podršku. |
1a. Istražuje neposredno prostor i uočava odnose elemenata kroz funkciju i estetiku na osnovu viđenog te primjenjuje iskustva u vlastitom stvaralaštvu, uz podršku. |
1a. Istražuje neposredno prostor i na temelju vlastitog iskustva opisuje odnos između funkcionalnosti i estetike u arhitekturi i urbanizmu te primjenjuje iskustva u vlastitom stvaralaštvu, uz podršku. |
1a. Istražuje neposredno prostor i na temelju vlastitog iskustva analizira međuodnos funkcionalnosti i estetike u arhitekturi i urbanizmu te primjenjuje iskustva u vlastitom stvaralaštvu, uz podršku. |
1a. Istražuje neposredno prostor i na temelju vlastitog iskustva utvrđuje važnost međuodnosa funkcionalnosti i estetike u arhitekturi i urbanizmu te primjenjuje iskustva u vlastitom stvaralaštvu i istraživačkom radu. |
||||||
2a. Istražuje neposredno upotrebne predmete i uočava odnose elemenata kroz funkciju i estetiku na osnovu viđenog te primjenjuje iskustva u vlastitom stvaralaštvu, uz poticaj i podršku. |
2a. Istražuje neposredno upotrebne predmete i uočava odnose elemenata kroz funkciju i estetiku te primjenjuje iskustva u vlastitom stvaralaštvu, uz podršku. |
2a. Opisuje međuodnos funkcionalnosti i estetike na njemu poznatim i odabranim primjerima upotrebnih predmeta, primjenjujući usvojeno znanje o primijenjenim umjetnostima u vlastitom stvaralaštvu, uz podršku. |
2a. Analizira međuodnos funkcionalnosti i estetike na njemu poznatim i odabranim primjerima upotrebnih predmeta, primjenjujući usvojeno znanje o primijenjenim umjetnostima i dizajnu u vlastitom stvaralaštvu. |
2a. Daje kritički osvrt na međuodnos funkcionalnosti i estetike na njemu poznatim i odabranim primjerima upotrebnih predmeta, primjenjujući usvojeno znanje o primijenjenim umjetnostima i dizajnu u vlastitom stvaralaštvu. |
||||||
3a. Istražuje vizualne znakove u neposrednom okruženju kroz vlastito stvaralaštvo, uz poticaj i podršku. |
3a.Istražuje i opisuje različite vizualne znakove u neposrednom okruženju primjenjujući usvojeno znanje u vlastitom stvaralaštvu, uz poticaj i podršku. |
3a. Opisuje uticaj oblikovanja vizualnih znakova u komuniciranju odgovarajuće poruke primjenjujući usvojeno znanje u vlastitom stvaralaštvu. |
3a. Analizira uticaj likovnog oblikovanja vizualnih znakova u komuniciranju odgovarajuće poruke primjenjujući usvojeno znanje u vlastitom stvaralaštvu. |
3a. Procjenjuje ulogu vizualne komunikacije u medijima 3b. Demonstrira vlastito poznavanje medija primjenjujući usvojeno znanje o vizualnim znakovima i vizualnoj komunikaciji u vlastitom stvaralaštvu i istraživanjima. |
||||||
Komponenta: |
2. Interakcija i komunikacija u umjetnosti |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. utvrđuje važnost likovne umjetnosti kao oblika komunikacije u vlastitom i tuđem stvaralaštvu 2. analizira kako kreativni procesi, elementi umjetničkog djela, principi dizajna pridonose komuniciranju poruke umjetničkog djela 3. istražuje različite kriterije za interpretaciju i vrednovanje umjetničkih djela |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1.a. Izražava svoje misli i osjećanja likovnim jezikom (crta, slika, modeluje,..) 1.b. Opisuje svojim riječima poruku vlastitog likovnog izraza, uz poticaj i podršku |
1a. Opisuje svojim riječima željenu poruku vlastitog rada. |
1a. Objašnjava načine komuniciranja željene poruke u vlastitom i tuđem stvaralaštvu. |
1a. Analizira uspješnost komuniciranja željene poruke u vlastitom i tuđem stvaralaštvu. |
1a. Daje kritički osvrt o učinkovitosti likovnog komuniciranja poruka u ličnom stvaralaštvu. |
||||||
2a. Nije primjenjivo. |
2a. Opisuje svojim riječima na koji način likovni elementi umjetničkog djela te njegove sadržajne karakteristike pridonose prenoše-nju/komuniciranju i razumijevanju umjetnikove intencije i/ili poruke djela, uz podršku. |
2a.Objašnjava na koji način likovni elementi umjetničkog djela te njegove sadržajne karakteristike pridonose prenošenju/komuniciranju i razumijevanju umjetnikove intencije i/ili poruke djela. |
2a. Analizira na koji način likovni elementi umjetničkog djela te njegove stilske i sadržajne karakteristike doprinose prenošenju/komuniciranju i razumijevanju umjetnikove intencije i/ili poruke djela. |
2a.Daje kritički osvrt na koji način likovni elementi umjetničkog djela te njegove stilske i sadržajne karakteristike doprinose prenošenju/komuniciranju i razumijevanju umjetnikove intencije i/ili poruke djela. |
||||||
3a. Nije primjenjivo. |
3a. Nije primjenjivo. |
3a. Nije primjenjivo. |
3a. Istražuje na koji način različite likovne pojave i oblici likovnog stvaralaštva zahtijevaju različite kriterije za interpretaciju i vrednovanje, uz poticaj i podršku. |
3a. Istražuje na koji način različite likovne pojave i oblici likovnog stvaralaštva zahtijevaju različite kriterije za interpretaciju i vrednovanje. |
||||||
Komponenta: |
3. Društvena uloga umjetnosti |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. utvrđuje važnost i ulogu likovne umjetnosti i umjetnika u pojedinim društvima, kulturama, civilizacijama i vremenskim periodima 2. daje kritički osvrt na međuuticaj likovne umjetnosti i društva 3. utvrđuje važnost kulturno-umjetničke baštine u oblikovanju vlastitog identiteta |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Nije primjenjivo. |
1a. Nije primjenjivo. |
1a. Opisuje ulogu likovne umjetnosti, spomeničke baštine i umjetnika u zajednici. |
1a. Objašnjava značenje likovne umjetnosti i umjetnika u pojedinim društvima i kulturama. |
1a. Istražuje ulogu i značenje likovne umjetnosti i umjetnika u pojedinim društvima i kulturama. |
||||||
2a. Nije primjenjivo. |
2a. Nije primjenjivo. |
2a. Nije primjenjivo. |
2a. Objašnjava uticaj historijskih i društvenih okolnosti na likovno stvaralaštvo na njemu poznatim likovnim djelima. |
2a. Daje kritički osvrt o uticaju historijskih i društvenih okolnosti na likovno stvaralaštvo na njemu poznatim i novim likovnim djelima. |
||||||
3a. Prepoznaje uticaj kulturne baštine na vlastiti identitet. |
3a. Uočava uticaj kulturne baštine na vlastiti identitet. |
3a. Opisuje uticaj kulturne baštine na vlastiti identitet. |
3a. Objašnjava svojim riječima uticaj kulturne baštine na vlastiti identitet. |
3a. Kritički vrednuje ulogu i važnost odabranog primjera kulturno-umjetničke baštine za razumijevanje sebe samih, drugih pojedinaca i društva u kojim su nastali. |
||||||
OBLAST: |
4. SLUŠANJE I UPOZNAVANJE MUZIKE |
|||||||||
Komponenta: |
Muzički stilski periodi |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. objašnjava karakteristike pojedinih muzičkih stilova i oblika 2. prepoznaje muzička djela kompozitora kroz stilove 3. utvrđuje estetsku važnost muzike |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Razvija muzički ukus. 1b. Upoznaje bogatstvo i šarolikost muzičkih stilova. 1c. Razvija muzičku memoriju. 1d. Prepoznaje i imenuje neke od jednostavnih oblika muzičkog djela (brojalica, uspavanka, tematska prikladna pjesmica). |
1a. Prepoznaje slušno umjetničku, tradicionalnu i popularnu muziku. 1b. Sluša aktivno muziku. 1c. Opisuje doživljaj i stav nakon susreta s muzičkim djelima uživo ili sa snimke. |
1a. Opisuje melodije koje se izvode u pojedinim stilskim periodima. 1b. Prepoznaje dijelove složenih muzičkih oblika (motiv, fraza, teme, dvodijelne i trodijelne oblike). 1c. Razlikuje muzičke vrste kao jednostavačne i višestavačne. |
1a. Analizira više stilskih pravaca. 1b. Analizira pjesme različitih vrsta i žanrova. 1c. Uočava strukturu slušanog muzičkog djela (kantate, opere, operete itd.). |
1a. Daje kritički osvrt na muzičko-stilske periode, vrste muzike, muzičke pravce i žanrove u društveno-historijskom i kulturnom kontekstu. 1b. Detaljno analizira i uspoređuje muzičko-izražajne komponente kao što je oblik muzičkog djela istaknutih kompozicija umjetničke, tradicionalne i popularne muzike. |
||||||
2a. Prepoznaje ranije naučene pjesmice na osnovu melodije. 2b. Slušno razlikuje karakter muzičkog djela kroz uticaj na vlastite emocije (tužno, radosno). |
2a. Prepoznaje kompozitora i njegovo djelo. |
2a. Uočava razliku među vrstama muzike. |
2a. Analizira slušajući izražajna sredstva muzike (tempo, dinamiku, karakter). |
2a. Daje kritički osvrt o djelima kompozitora različitih stilskih perioda uz sposobnost estetskog doživljaja. |
||||||
3a. Uočava estetski ugođaj muzike. |
3a. Stvara muzički ukus. |
3a. Definiše vlastite stavove o muzici. |
3a. Stvara kriterije za vrednovanje muzike. |
3a. Primjenjuje muzičku umjetnost kao sredstvo svog izraza. |
||||||
Komponenta: |
2. Vokalna i instrumentalna muzika |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. razlikuje vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu muziku 2. razlikuje vrste pjevačkih glasova te reproducira solo i grupno pjevanje 3. prepoznaje muzičke instrumente i sastave |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Prepoznaje lijepo, tačno i izražajno pjevanje i sviranje. |
1a. Razlikuje vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu muziku. |
1a. Uočava muzička djela namijenjena isključivo pjevanju uz pratnju muzičkih instrumenata. |
1a. Opisuje vokalnu i instrumentalnu muziku. |
1a. Kritički analizira i povezuje značaj vokalnog, instrumental-nog i vokalno-instrumen-talnog djela. |
||||||
2a. Prepoznaje muške i ženske pjevačke glasove. 2b. Razlikuje govor, ritmizirani govor i pjevanje. 2c. Vježba pravilno disanje i jasan izgovor riječi. 2d. Razvija samopouzdanje i pozitivnu sliku o sebi u socijalnoj interakciji. |
2a. Uspoređuje vrste glasova po opsegu. 2b. Zapaža razlike u visini, jačini i trajanju tona. 2c. Primjenjuje pravila tačnog pjevanja (intonaciju, artikulaciju, dikciju) koja dovode do kvalitetnijeg grupnog muziciranja. 2d. Reproducira pjesme uz dinamičko nijansiranje. |
2a. Prepoznaje i imenuje duboke, srednje i visoke muške i ženske pjevačke glasove u solističkim i grupnim izvođenjima. 2b. Utvrđuje znanja o vokalnoj muzici (solo pjevanje i grupno pjevanje) i razlikuje vrste pjevačkih horova. 2c. Reproducira dvoglasno pjevanje. 2d. Reproducira tačno odsvirani početni ton, dikciju i pravovremeno uzimanje daha (fraziranje). |
2a. Razlikuje vrste pjevačkih grupa. 2b. Aktivno učestvuje u zajedničkom izvođenju pjesme / kompozicije i upoređuje vlastito izvođenje sa izvođenjima drugih učenika. 2c. Pjeva individualno i u različitim grupama na internim i javnim priredbama. |
2a. Analizira slog višeglasnog pjevanja u različitim muzičkim žanrovima. 2b. Reproducira muziku u okviru slobodnih aktivnosti (horsko pjevanje, bend, folklorna grupa). 2c. Uspoređuje i analitički sluša sve izvođačke uloge. 2a. Analizira i uspoređuje tehnike vokalnog izvođenja. |
||||||
3a. Prepoznaje i zapaža razlike u visini, jačini i trajanju tona. 3b. Prepoznaje i razlikuje grupne i solističke sadržaje muzičkog djela. |
3a. Prepoznaje zvuk i izgled instrumenata po grupama. |
3a. Razlikuje grupe instrumenata koji čine simfonijski orkestar i tradicionalne instrumente. 3b. Planira posjetu muzičkim institucijama. |
3a. Opisuje ulogu i značaj instrumenata i instrumentalnih izvođačkih sastava u muzici 3b. Povezuje izvođačke sastave sa određenim muzičkim stilovima. |
3a. Uspoređuje i kritički analizira organizaciju sličnih i različitih muzičkih vrsta (instrumentalni muzički sastavi). |
||||||
OBLAST: |
5. STVARALAŠTVO I REPRODUKCIJA |
|||||||||
Komponenta: |
1. Pjevanje po sluhu i notnom tekstu |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. razvija muzikalnost i muzičko pamćenje 2. razvija intonativno tačno pjevanje i muzičku pismenost |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Razvija i kultivira dječiji glas. 1b. Prepoznaje veliki broj pjesmica, brojalica i muzičkih igara. 1c. Razvija muzičku memoriju. 1d. Razlikuje lijepo i izražajno pjevanje. |
1b. Koristi svoj glas. Ekspresivno. 1c. Analizira utiske o karakteru pjesme, te ritam i dinamiku. |
1a. Razlikuje i opisuje kanon i solo pjesmu. 1b. Razlikuje dur i mol te kadencu kompozicije. |
1a. Analizira vlastito izvođenje sa izvođenjima drugih. 1b. Kombinuje solističko i grupno izvođenje. |
1a. Kritizira i utvrđuje važnost aktivnog slušanja muzike i izvođenja po sluhu. 1b. Daje kritički osvrt na zapamćene melodije. |
||||||
2a. Razvija osjećaj za visinu tona, trajanje i kvalitet zvuka. 2b. Prepoznaje melodiju u različitim varijantama, prateći ritam rukama, glavom ili ostalim pokretima tijela |
2a. Utvrđuje osnovnu melodiju (temu pjesme) i intonaciju kroz prikladne muzičke primjere. 2b. Razlikuje muzičke znakove u notnom tekstu (dinamika, tempo) note i pauze po trajanju, te repeticiju. 2c. Reproducira melodiju, ritam i tekst pjesama po sluhu i notnom tekstu. |
2a. Utvrđuje osnovne karakteristike dur i mol ljestvica. 2b. Primjenjuje složenije ritamske figure (triola, sinkopa). 2c. Opisuje muziku s jednostavnom formom, melodijom i ritmom. 2d. Analizira čisto, tačno pjevanje i pravilno izgovaranje slogova u tekstu. 2e. Razlikuje jedinicu brojanja (mjeru) u taktu, te proste i složene taktove. |
2a. Analizira smjer kretanja melodije (s naznakom na melodijske skokove). 2b. Analizira i vježba ritam s ritamskom tabelom, ritamskim slogovima uz kucanje. 2c. Uspoređuje i pokazuje pravilno izmjenjivanje teških i lakih jedinica unutar jednog takta. |
2a. Daje kritički osvrt na zadane melodije (s posebnim osvrtom na solističko i grupno pjevanje). 2b. Uspoređuje i daje kritički osvrt na tonsku građu. 2c. Analizira muzički aranžman. |
||||||
Komponenta: |
2. Sviranje po notnom tekstu i improvizacija |
|||||||||
Ishodi učenja: 1. primjenjuje notni zapis na instrumentariju 2. razvija muzičku pismenost 3. reproducira grupno muziciranje (hor i instrumentalni sastavi) |
||||||||||
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||||
1a. Razlikuje sviranje ritma i sviranje melodije. 1b. Prepoznaje i imitira zvukove koji ga okružuju. |
1a. Razlikuje instrumente školskog instrumentarija. 1b. Reproducira ritam i metar brojalica na udaraljkama. |
1a. Reproducira kraće instrumentalne kompozicije na melodijskim udaraljkama (ili nekom drugom melodijskom instrumentu). 1b. Reproducira muziku u okviru slobodnih aktivnosti kroz grupno muziciranje. |
1a. Uspoređuje i improvizuje notne zapise prema mogućnostima izvođenja na zadanom instrumentu. |
1b. Daje kritički osvrt na instrumentalnu pratnju, aranžman. |
||||||
2a. Prepoznaje muzički rječnik: pjevanje, sviranje, muzika, muzička priredba. 2b. Prepoznaje glasne i tihe, visoke i duboke tonove. 2c. Razlikuje melodijske igre od improvizacije. |
2a. Stvara melodiju na zadani tekst i razvija osjećaj za muzičku agogiku. |
2a. Primjenjuje osnove muzičkog pisma i stvara muziku uz primjenu notnog teksta, tempa i dinamike izvođenja. |
2a. Analizira zadani tekst i stvara melodiju (određuje mjeru / takt) i promjenu tempa tokom izvođenja. 2b. Koristi muzičku terminologiju u analizi. |
2a. Daje kritički osvrt na različite notne zapise. 2b. Stvara notni zapis uz primjenu muzičkih znakova na instrumentariju bez pomoći nastavnika. |
||||||
3a. Reproducira jednoglasno pjevanje. 3b. Razvija muzikalnost sa specifičnim sposobnostima (prepoznaje i oponaša zvukove). |
3a. Razvija osjećaj za grupno muziciranje (kultura ponašanja u sklopu muzičke grupe). |
3a. Stvara pozitivnu sliku i razvija svijest o značaju svakog pojedinca u vokalnom i instrumentalnom ansamblu. |
3a. Pjeva samostalno, te u ansamblu uz ritmičku pratnju instrumenata koje ima na raspolaganju. |
3a. Eksperimentiše s novim zvukovima kao pojedinac ili u grupama. 3b. Daje kritički osvrt na vokalne /instrumentalne sastave i tehnike pjevanja i sviranja. |
||||||
|
OBLAST: |
6. ELEMENTI MUZIČKE KREATIVNOSTI |
||||||||
|
Komponenta: |
1. Stvaranje i vizualizacija muzike |
||||||||
|
Ishodi učenja: 1. opisuje muziku kroz likovno i tekstualno izražavanje 2. primjenjuje stečena znanja u muzičkoj teoriji i praksi (kombinuje riječi, instrumente i zvuk) 3. objašnjava ulogu muzike u društvu i važnost njene primjene u medijima |
|||||||||
|
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
|||||||||
|
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||
|
1a. Izražava crtanjem muzičke impresije nastale slušanjem muzike. 2b. Izražava vlastitim tijelom i / ili modeliranjem muzički doživljaj. |
1a. Ilustruje primjere muzičkih instrumenata, uključujući i tradicionalne, te ugođaj kompozicije. |
1a. Ilustruje kreativno doživljaje (likovno, tekstualno) slušanih muzičkih primjera. |
1a. Ilustruje i tekstualno opisuje odlomke iz pojedinih muzičkih djela (predstave, mjuzikle, opere i slično). |
1a. Ilustruje doživljaj muzičkih stilskih perioda (grafiti, plakati, školski časopisi i slično). |
|||||
|
2a. Osmišljava tekst na već poznatoj melodiji. 2b. Osmišljava nove brojalice ili rime uz pokret 2c. Izrađuje (uz pomoć odgajatelja) muzičke instrumente (zvečke, udaraljke i puhačke instrumente od predmeta i materijala koji su dostupni i primjereni njihovom uzrastu). |
2a. Pronalazi rješenje samostalno ili kao dio grupe u zadanim muzičkim vježbama koristeći zvuk, pokret, ritam ili melodiju. 2b. Razlikuje zvučne efekte i zanimljivosti u kreativnoj igri. |
2a. Stvara kratke melodijske /ritmičke fraze sa usvojenom primjenom agogike. 2b. Osmišljava kratke melodije na dostupnim instrumentima. 2c. Spaja tekst i melodiju u smisaone cjeline. |
2a. Stvara aranžmane za sviranje na Orffovim ritmičkim instrumentima. |
2a. Analizira osnovna sadržajna sredstva u vlastitom i tuđem stvaralaštvu. 2b. Daje kritički osvrt na oblike muzičkog stvaranja. |
|||||
|
3a. Povezuje razvoj muzike s razvojem drugih umjetnosti (ples, recitacija, pjevanje, crtanje). 3b. Posjećuje kulturne događaje primjerene dobi, uz pomoć i podršku. |
3a. Posjećuje kulturne događaje (primjerene uzrastu) i iskazuje svoje mišljenje o njima. 3b. Uočava pravilno ponašanje u publici kroz pažljivo slušanje tokom izvođenja. |
3a. Objašnjava društveno-kulturni kontekst u kojem se izvodi određena tradicionalna evropska muzika i šire. 3b. Razlikuje kulturne događaje koje posjećuje. |
3a. Razvija svijest o različitim muzičkim kulturama, umjetnicima, narodima, religijama i običajima posjećujući koncerte ili putem medija (TV, PC, CD itd.). |
3a. Razvija osobni muzički identitet (kulturni, nacionalni, globalni). 3b. Daje kritički osvrt o odnosu stvarnosti prema muzičkoj umjetnosti. 3c. Izrađuje muzičke programske knjižice i plakate. 3d. Istražuje ulogu muzike u oblastima kao što su kino, kazalište, mediji ili internet. |
|||||
|
Komponenta: |
2. Aspekti izvođenja |
||||||||
|
Ishodi učenja: 1. kombinuje elemente plesa, drame i muzike 2. improvizuje zvuk rukama, nogama, instrumentima kojim raspolaže 3. izvodi javne nastupe - produkcija i reprodukcija muzike |
|||||||||
|
Pokazatelji u skladu sa uzrastom učenika za: |
|||||||||
|
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||
|
1a. Razvija psiho-motoričke vještine i sposobnosti (kroz muzičke igre). 1b. Upotpunjuje muziku dramatizacijom (kod slušanja ili prilikom pjevanja). 1c. Prepoznaje dva osnovna pokreta: pokret u metru (po dobama) i pokret u ritmu (na svaki slog teksta). |
1a. Stvara kombinacijom riječi, instrumenta i pokreta. |
1a. Kombinuje i osmišljava pokrete uz primjere različitih muzičkih vrsta. |
1a. Analizira razlike i sličnosti u djelima u kojim su povezane muzika, ples i drama (opere, baleti, muzički igrokazi, mjuzikli, filmska muzika itd.). |
1a. Stvara različite muzičke aktivnosti u skladu s vlastitim interesima i sklonostima (pjevanje, sviranje, ples i pokret, drama). 1b. Reproducira plesnu koreografiju različitih djela klasične, tradicionalne i popularne muzike u grupi ili u paru. |
|||||
|
2a. Razvija osjećaj za ritam i koordinaciju pokreta zvukovima koji ga okružuju i koje proizvodi. |
2a. Osmišljava muzički igrokaz. 2d. Razvija osjećaj za ritam pokretima tijela uz Orffov instrumentarij. |
2a. Razvija muzičku kreativnost i vještine koristeći instrumente i koreografiju plesa. |
2a.Improvizuje na muzičke teme. 2c. Osmišljava i izvodi pratnje (instrumentalne i plesne) za slušane melodije. |
2a. Pronalazi nova rješenja u interpretaciji muzike. 2b. Eksperimentiše sa zvukovima (tonovima i šumovima). 2c. Stvara različite ritamske primjere. |
|||||
|
3a. Daje inicijativu i učestvuje u organizovanju muzičkih igara (samostalno ili u grupi). 3b. Prepoznaje važnost javnog nastupa i stiče samopouzdanje. |
3a. Nastupa na internim i javnim priredbama izvodeći pjesme i plesne dramatizacije (priče, bajke, basne, narodne plesove). |
3a. Učestvuje u organizovanju različitih igrokaza. 3c. Nastupa samostalno i u grupi te izvodi pojedine pjesme/kompozicije. |
3a. Reproducira samostalno i u ansamblu, koristeći svoj glas ili instrument precizno jasno, uz kontrolu i izražajno. |
3a. Nastupa u školi i izvan nje (pjevanje, sviranje, ples, stvaralaštvo). 3b. Daje kritički osvrt na izvedeni muzički program. |
|||||
Oblasti, komponente i ishodi učenja za umjetničko područje
STVARALAŠTVO I PRODUKCIJA |
Ishodi učenja za: |
Osnovna izražajna sredstva i principi likovne umjetnosti 1. analizira osnovna izražajna sredstva i principe u vlastitom i tuđem stvaralaštvu te umjetničkim djelima 2. procjenjuje i uspoređuje likovne principe u svom okruženju 3. likovno oblikuje cjeline polazeći od likovnih principa. |
Likovni mediji i tehnike 1. istražuje različite likovne medije, tehnike i alate u vlastitom vizualnom izražavanju 2. istražuje likovne medije, tehnike i alate u umjetničkim djelima 3. povezuje stečeno iskustvo i vještine sa znanjem iz drugih oblasti i u vlastitom životu. |
Stvaralački/istraživački proces 1. predlaže idejna rješenja i inovacije 2. procjenjuje i primjenjuje faze radnog (stvaralačkog i istraživačkog) procesa 3. stvara kreacije i rekomponira |
PROMIŠLJANJE I REFLEKSIJA |
Ishodi učenja za: |
Promišljanje i refleksija 1. promatra i percipira, istraživački, različite vizualne i likovne sadržaje 2. koristi vizualni jezik u vlastitom likovnom i verbalnom izražavanju 3. primjenjuje vlastitu vizualnu pismenost u svakodnevnom životu |
Znanje o umjetnosti 1. istražuje djela i različite vrste likovnih i vizualnih umjetnosti 2. utvrđuje važnost i ulogu kulturno-umjetničkih institucija 3. analizira kako različiti konteksti utiču na likovnu umjetnost (stilske karakteristike) 4. primjenjuje znanje o teoriji umjetnosti u istraživanju umjetničkih djela |
Doživljaj, analiza djela i kritički osvrt 1. analizira umjetnička djela donoseći vlastiti kritički stav 2. daje kritički osvrt i vrednuje vlastiti i tuđi stvaralački i istraživački rad 3. uspoređuje likovna djela i vizualne pojave iz neposrednog okruženja uspostavljajući kvalitativne odnose 4. analizira primjere kulturne baštine u BiH te kritički procjenjuje važnost njenog očuvanja 5. donosi kritički sud o kulturno-umjetničkim događajima |
ESTETIKA, KONSTRUKCIJA, FUNKCIJA |
Ishodi učenja za: |
Aktivan odnos prema vizualnoj okolini 1. istražuje prostor primjenjujući znanje o arhitektonskim djelima i urbanističkim cjelinama (u neposrednoj okolini) 2. utvrđuje važnost kvalitetnog oblikovanja i estetike upotrebnih predmeta primjenjujući znanje o primijenjenim umjetnostima i dizajnu 3. analizira vizualne znakove primjenjujući znanje o vizualnoj komunikaciji |
Interakcija i komunikacija u umjetnosti 1. utvrđuje važnost likovne umjetnosti kao oblika komunikacije u vlastitom i tuđem stvaralaštvu 2. analizira kako kreativni procesi, elementi umjetničkoga djela, principi dizajna pridonose komuniciranju poruke umjetničkog djela 3. istražuje različite kriterije za interpretaciju i vrednovanje umjetničkih djela |
Društvena uloga umjetnosti 1. utvrđuje važnost i ulogu likovne umjetnosti i umjetnika u pojedinim društvima, kulturama, civilizacijama i vremenskim periodima 2. daje kritički osvrt na međuuticaj likovne umjetnosti i društva 3. utvrđuje važnost kulturno-umjetničke baštine u oblikovanju osobnog identiteta |
SLUŠANJE I UPOZNAVANJE MUZIKE |
Ishodi učenja za: |
Muzički stilski periodi 1. objašnjava komponente pojedinih muzičkih stilova i oblika 2.prepoznaje muzička djela kompozitora kroz stilove 3.utvrđuje estetsku važnost muzike |
Vokalna i instrumentalna muzika 1.razlikuje vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu muziku 2.razlikuje vrste pjevačkih glasova te reproducira solo i grupno pjevanje 3.prepoznaje muzičke instrumente i sastave |
STVARALAŠTVO I REPRODUKCIJA |
Ishodi učenja za: |
Pjevanje po sluhu i notnom tekstu 1. razvija muzikalnost i muzičko pamćenje 2. razvija intonativno tačno pjevanje i muzičku pismenost |
Sviranje po notnom tekstu i improvizacija 1. primjenjuje notni zapis na instrumentariju 2. razvija muzičku pismenost 3. reproducira grupno muziciranje (hor i instrumentalni sastavi) |
ELEMENTI MUZIČKE KREATIVNOSTI |
Ishodi učenja za: |
Stvaranje i vizualizacija muzike 1. opisuje muziku kroz likovno i tekstualno izražavanje 2. primjenjuje stečena znanja u muzičkoj teoriji i praksi (kombinuje riječi, instrumente i zvuk) 3. objašnjava ulogu muzike u društvu i važnost njene primjene u medijima |
Aspekti izvođenja 1. kombinuje elemente plesa, drame i muzike 2. improvizuje zvuk rukama, nogama, instrumentima kojim raspolaže 3. izvodi javne nastupe - produkcija i reprodukcija muzike |
SHEMATSKI PRIKAZ OBLASTI I KOMPONENTI ZA UMJETNIČKO PODRUČJE
SLIKA
KLJUČNE KOMPETENCIJE - PROŽIMAJUĆE TEME ZA UMJETNIČKO PODRUČJE
Ključna kompetencija |
Prožimajući pokazatelji (indikatori) |
Jezičko-komunikacijska kompetencija na maternjem jeziku |
- čita, razumije i analizira književne i informativne tekstove, - piše razne vrste teksta za različite namjene i publiku, - priča i sluša radi prenosa i razumijevanja informacija sa uvažavanjem efikasno u različitim situacijama i u različite svrhe u konstruktivnom i kritičkom dijalogu, - piše složene tekstove, - kritički ocjenjuje komunikacije u različitim oblicima, - izražava pozitivne stavove i pokazuje vještine za efikasnu međukulturalnu komunikaciju. |
a. Matematička pismenost |
- sposobnost i spremnost korištenja matematičkih oblika mišljenja (logičko i prostorno razmišljanje) i prikazivanja (formula, modela, konstrukcija, grafikona/dijagrama) koji imaju univerzalnu primjenu kod objašnjavanja i opisivanja stvarnosti; - poznavanje matematičkih pojmova i koncepata, uključujući najvažnije geometrijske i algebarske teoreme; - poštivanje istine kao temelja matematičkog razmišljanja. |
b. Kompetencija u nauci i tehnologiji |
- sposobnost razumijevanja i primjene (dekodiranje, tumačenje i razlikovanje) raznih vrsta prikazivanja matematičkih elemenata, fenomena i situacija, odabir i zamjena načina prikazivanja ako i kada je to potrebno; - sposobnost i spremnost da se upotrijebe znanja i metodologija da bi se objasnila priroda. Kompetencija u tehnologiji se tumači kao primjena znanja da bi se promijenilo prirodno okruženje u skladu sa ljudskim potrebama; - razumijevanje odnosa između tehnologije i drugih područja: naučni napredak (npr. u medicini), društvu (vrijednosti, moralna pitanja), kulturi (npr. multimediji), ili okruženju (zagađenost, održivi razvoj); - spremnost sticanja znanja iz prirodnih naukai interes za nauku, te naučnu i tehnološku karijeru. |
Informatička pismenost (informaciona, medijska, tehnološka) |
- kritičko korištenje informaciono-komunikacijske tehnologije za pridobijanje, vrednovanje i pohranjivanje informacija, za produkciju, predstavljanje i razmjene informacija i za učestvovanje u virtualnim društvenim mrežama; - svjest o razlikama između realnog i virtualnog svijeta; - upotreba tehnologije u svrhu razvoja kreativnosti, inovativnosti i uključavanja u društvo, korištenje tehnologije za podršku kritičkog načina razmišljanja; - poštovanje privatnosti kod korištenja društvenih mreža poštivanje etičkih načela, prepoznavanje pouzdanosti i valjanosti pridobijenih informacija, upotreba mreža za širenje horizonta. |
Učiti kako se uči |
- Razvijanje suodgovornosti za vlastito učenje, samoprocjena i definisanje vlastitih ciljeva učenja: - razvijanje svjesti o vlastitim mogućnostima i o vlastitim jakim i slabim stranama, stilovima učenja, inteligencijama kao i sposobnosti identifikovanja sopstvenih potreba radi primjene sopstvenih strategija i procedura u procesu učenja; - Razvijanje sposobnosti popravljanja, poboljšavanja (samoregulacija): - predplaniranje, izvršenje, kontrola, korekcija različitih oblika komunikativnih aktivnosti (recepcije, interakcije, produkcije, medijacije); - Upotreba različitih metoda i strategija učenja: - poznavanje i svjesno korištenje različitih strategija učenja; - omogućavanje učeniku da stekne sposobnost otkrivanja svog najuspešnijeg i najbržeg načina za učenje, da odabere različite mogućnosti i da najbolje primijeni u praksi; - razvijanje kritičkog stava do toga, što učenik u školi uči i do vlastitog procesa učenja; - sposobnost organizacije i uređivanje vlastitog učenja, razvijanje upornosti; - razvijanje samomotivacije, samopouzdanja, potrebe po kontinuiranom učenju. |
Socijalna i građanska kompetencija |
- prepoznavanje vlastitih emocija, zanimanje za i poštovanje drugih kultura; - razumijevanje vlastitog narodnog identiteta i sebe kao pripadnika određene zajednice i u interakciji s kulturnim identitetom Evrope i ostatka svijeta; - svijest o evropskom i svjetskom kulturnom nasljedstvu i o kulturnoj i jezičkoj raznolikosti svijeta; - poznavanje lingvističkih i kulturnih posebnosti društva i zajednica, u kojim se govori određeni strani jezik; - razvijanje svjesnosti i razumijevanja sociokulturnih i međukulturnih pravila i normi upotrebe stranog jezika, i razvijanje odgovarajućih strategija za komunikaciju, interpretaciju i korištenje poruka u skladu sa ovim pravilima i normama (sociolingvistička kompetencija); - uvažavanje karakterističnih crta društvenih odnosa (pozdravi, način obraćanja); - uvažavanje pravila lijepog ponašanja (izraziti zahvalnost, naklonost, podijeliti brigu, radost, itd.); - uvažavanje razlika u jezičkim registrima (nivoi formalizma); - sposobnost prepoznavanja dijalekta i akcenta (naglasa) kroz leksičke, gramatičke, fonološke, glasovne, paralingvističke elemente (npr. govor tijelom); - konstruktivno komuniciranje i poštovanje u društvenim situacijama, kvalitetna međuosobna komunikacija. |
Samoinicijativa i poduzetnička kompetencija |
- upravlja projektima - prepoznavanje vlastitih jakih i slabih strana - rad u timovima na kooperativan i fleksibilan način - konstruktivno sarađivanje u aktivnostima i upotreba vještina grupnog rada - upravljanje rizikom i razvijanje svijesti o odgovornosti. |
Kulturna svijest i kulturno izražavanje |
- izbjegavanje stereotipa, primanje kompromisa, razvijanje osobnog integriteta i poštovanje integriteta drugih, primjerno samopouzdanje; - konstruktivno izražavanje vlastitog mišljenja i frustracija, sposobnost empatije; - poznavanje najznačajnijih kulturnih dostignuća, uključujući i popkulturu, vrednovanje umjetničkog rada i kulturnih događaja; - uvažavanje i uživanje u umjetničkim djelima i izvođenjima i razvijanje osjećaja za lijepo. |
Kreativno-produktivna kompetencija |
- Razvijanje kompleksnog mišljenja: - sažimanje, generaliziranje, podrška upotrebi viših kognitivnih sposobnosti, kao što su analiza, sinteza, vrednovanje, upotreba kritičkog mišljenja (razlikovanje između činjenica i mišljenja, argumentovanje teza); - upotreba logičnog strukturiranja i nizanja argumenata - Razvijanje kreativnosti i potrebe za izražavanje te osjećaj za estetske vrijednosti: - proizvodnja i povezivanje različitih ideja, proizvodnja pretpostavki i različitih proizvoda; - Razvijanje otvorenosti različitog kulturnog izražavanja i pripremljenosti za razvijanje vlastite kreativnosti i sposobnosti izražavanja: - sposobnost tolerisanja suprotnih ideja; - donošenje zaključaka nezavisno; - razvijanje pozitivnog stava i spremnosti za relativiziranje sopstvenog stanovišta i sistema vrijednosti, razvijanje spremnosti za otklon u odnosu na ustaljena ponašanja prema drugim kulturama; - Podrška radoznalosti, želji za novim znanjima: - omogućavanje izražavanja vlastitih misli, ideja, emocija; - razvijanje sposobnosti posmatranja, učestvovanja i integrisanja novih iskustava i spremnosti za mijenjanje prethodnih- |
Literatura za umjetničko područje
Izdavač:
Za izdavača:
Lektura:
DTP:
1 Vidjeti u prilogu 1. Oblasti, komponente i ishodi učenja i prilogu 1.1 Shema oblasti i komponente
2 Brojevi definisanih ishoda u Dokumentu prate pokazatelje pod istim brojem, ali za različiti uzrast
3 Vidjeti u prilogu 2. Ključne kompetencije - prožimajuće teme za umjetničko područje
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.